Deel dit artikel
-

Jan Riemens (Zoomin.TV): ‘YouTube is de nieuwe Yahoo’

YouTube zal last krijgen van Chinese platformen die de westerse markt opgaan. Dat voorspelt Jan Riemens, oprichter en CEO van Zoomin.TV, in het nieuwste nummer van Emerce.  

YouTube heeft zichzelf nogal uit de markt geprijsd door vooral op te komen voor de grote internationale vloggers en de kleinere links te laten liggen, zegt Riemens. “Hierdoor krijgen laatstgenoemde minder airtime en zijn de verdiensten voor hetzelfde werk substantieel lager dan voorheen. En dus zoeken die creators en masse hun geluk elders, waaronder nieuwkomer Facebook Video. YouTube dreigt daarmee in hetzelfde schuitje als Yahoo terecht te komen.”

Van Snapchat zullen ze weinig te dulden hebben, zegt Riemens. “Zij hebben namelijk totaal geen plannen om iets met influencers te gaan doen. Hun focus ligt primair op nieuws, ook als het gaat om Stories.”

Zoomin is nu een van de alternatieve kanalen. De basis werd zestien jaar geleden gelegd met FinanceTV, een soort RTL Z avant la lettre. Tegenwoordig levert het bedrijf maandelijks een dikke vijf miljard views op, afkomstig van onder meer drieduizend affiliateplatformen en zestigduizend andere kanalen waar het content uitserveert. Van YouTube, Facebook, contentplatformen van telco’s en kabelaars tot Over The Top-diensten als Apple TV en Roku.

Word lid van Emerce voor € 119 per jaar en ontvang een jaar lang Emerce magazine (zowel print als digitaal) inclusief diverse specials waaronder Emerce 100, de 250 pagina’s dikke eGuide en speciaal ledentarief voor meer dan twintig Emerce-events.

13177468_1167257896658774_6296574214302640052_n

Deel dit bericht

4 Reacties

john driessen

Zegt Jan Riemens ook iets over de beschuldigingen van kidnapping van zijn zakenpartners? Of iets over alle (4!) juridische procedures die hij heeft verloren tegen Illuminata? Of lezen we daar niets van in dit artikel?

Paul Haarman

Een boude uitspraak die ik niet zou willen onderschrijven. YouTube vaart een ijzersterke koers die niet te vergelijken valt met Yahoo. YouTube is onbetwist het nummer 1 videokanaal. Dat de kleine videoproducenten niet goed kunnen opboksen tegen de grote jongens is slechts gedeeltelijk waar. Vaak vist men in precies dezelfde markt en dan is de spoeling natuurlijk dun. Visueel wil je vaak ook terugkeren naar een vertrouwd kanaal, een verschil met het gebruik van een tekst-zoekmachine waarbij je vaak inzichten vanuit zoveel mogelijk verschillende bronnen wilt lezen. Misschien is dat het verschil tussen entertainment (video) en informatie (tekst).

Ronald ter Voert

@john: dank. Het interview gaat over Zoomin, de markt van MCN’s en de opkomst van live-streaming oa. Onze focus ligt op innovatie binnen e-business, media, marketing & tech, niet op juridische issues.

@paul: Jan heeft er zijn redenen voor 😉

bert

Zo sterk is Youtube niet. Soort pornosite voor gewone filmpjes. Alles voor het doorklikken, 0 kwaliteit en verdwalen als navigatieopzet. ICM keepvid is het bruikbaar, maar de site zelf is een ramp. Hier in huis overal geblokt, filmpjes kunnen ze bij Papa bestellen en dan komen ze op de mediaserver.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond