Deel dit artikel
-

JobPilot Nederland op zoek naar partner

De activiteiten van carrièresite JobPilot zijn per 16 november ondergebracht bij de vestiging in België. Het bedrijf blijft voorlopig actief op de Nederlandse markt, maar is naarstig op zoek naar een partner. De acht medewerkers is ontslag aangezegd.

Hoewel het kantoor in Nieuwegein is gesloten, is de site JobPilot.nl nog operationeel. Volgens een woordvoerder is het besluit om de Nederlandse markt volledig te verlaten nog niet genomen. Het bedrijf voert momenteel gesprekken met concurrenten voor een eventueel partnerschap. Welke partijen dit zijn wilde de woordvoerder niet kwijt. "Gaat u er maar vanuit dat we de partijen uit de top vijf van carrièresites al hebben gesproken", is de reactie.

JobPilot kampte op de Nederlandse markt, waar het bedrijf sinds het begin van 2000 actief is, met financiële problemen. Hoeveel verliezen er werden geleden, is onduidelijk. Het beursgenoteerde moederbedrijf heeft onlangs wel zijn kwartaalcijfers gepresenteerd, maar deze zijn niet gespecificieerd per regio. De woordvoerder stelt dat het bedrijf in Nederland een achterstand op de concurrentie heeft opgelopen door de late entrée op de markt voor carrièresites. "Het succes dat we zagen op de Duitse en Franse markt bijvoorbeeld, heeft zich niet herhaald in de Scandinavische landen en in Nederland. Het internetgebruik ligt in deze landen op een hoog niveau, maar tegelijkertijd is de concurrentie daar zeer sterk". Een voormalige medewerker, die anoniem wenst te blijven, stelt dat JobPilot AG alle vestigingen zal sluiten die niet operationeel breakeven draaien in het eerste kwartaal van 2002.

De lat lag voor de Nederlandse markt hoog. Het bedrijf moest uitgroeien tot ruim 50 medewerkers. Toen dit niet lukte, besloot directeur Coen Malessy drie maanden geleden te vetrekken. Zijn functie werd tot vorige week waargenomen door marketing manager Martijn van de Veen.

JobPilot lijkt het zoveelste slachtoffer te worden van de hevige concurrentiestrijd op de markt voor carrièresites. Dat deze strijd zich in Europees verband afspeelt, begint steeds duidelijker te worden. Onlangs besloot het Noorse Stepstone zestig procent van het personeel te ontslaan en zich terug te trekken uit negen van de achttien markten waar het actief is.

Op eigen bodem maakten VNU en Randstad recentelijk een einde aan het zelfstandige bestaan van Newmonday.com . Monsterboard nam het Zweedse Jobline over, dat volgens directeur Rob Brouwer nog dit jaar als zelfstandig merk zal verdwijnen.

Deel dit bericht

9 Reacties

Anna

Logisch, alleenstaande vacaturesites (een uitzondering daargelaten) hebben nu eenmaal weinig kans van slagen, puur en alleen vanwege de te hoge kosten voor de operationele uitvoering van de dagelijkse gang van zaken. In een vechtmarkt krijg je al snel het effect dat Sales een belangrijker onderdeel wordt. Welnu, alleen bedrijven die al aktief zijn op de vacaturemarkt, en al met een Salesgroep werken, die bovendien al winstgevend zijn, maken kans om straks als lachende derde winnaar te worden op de e-vacature-markt. Ik denk daarbij aan De Telegraaf. Zij zullen, na het grote Zoom-dramaverhaal, echt wel in staat zijn met een gewenste nieuwe oplossing te komen. Let maar op!

Roland

Denk dat Anna gelijk heeft in het soort partijen dat kans maakt op de vacature-markt. En, De Telegraaf komt weliswaar niet altijd meteen succesvol om de hoek, maar is in ieder geval vaak wel slagvaardiger dan andere partijen.

Dirk

Ik begrijp het enorme vertrouwen in de Telegraaf eerlijk gezegd niet zo. Ik kan dit concern nou niet echt op zeer sterke ideeen betrappen, en de uitvoering van hun ervan is nou ook niet je van het. Persoonlijk denk ik dat Monsterboard, Jobnews en Intermediair (jawel) over twee jaar als uiteindelijk winnaars uit de bus komen.

Peter Lammers

Beste Anna en Roland. Als ik kijk naar de markt van de vacturebanken zijn er twee verschillen te ontdekken. We hebben de local players en we hebben de global players. Degene die het uiteindelijk zullen winnen zijn in beide groepen te vinden. Persoonlijk geef ik een internationale site als monster.com en al haar local sites, als monsterboard een zeer goede kans te overleven. Hun marktaandeel en omzet is nog steeds stijgende en ze hebben het geluk dat ze een moeder hebben die weet wat communiceren is.Kijk je naar de local players dan is Jobnews, onderdeel van Kluwer, een uitgeverij die hun internetzaken goed op orde heeft. En als laatste zal een winnaar Intermediair zijn. Ok NewMonday was een debacel in het buitenland maar in Nederland liep het goed. Grootste fout van hen was de naamsverandering en de marketing daaromheen. Ok van je fouten leer je en nu gewoon weer verder met behulp van een sterke offline Titel. En dan de Telegraaf. Ik denk niet dat we hen in dit segment van de Internetmarkt zullen gaan zien als winnaar. Ook niet wanneer zij een grote partij zouden overnemen. Het sluiten van enkele titels en het eerdere debacel van Zoom geeft mij weinig hoop. En nog even reagerende op Anna. Telegraaf beschikt inderdaad over een goede salesgroep. Let wel offline. Het online kennisniveau binnen de salesgroep is laag. Internet vraagt toch ook om een ietwat kennis van technische mogelijkheden e.d. De grote winnaars zijn de bredere sites. Maar let vooral op de Niche spelers in Nederland. Een easyworks bijvoorbeeld. Lekker specifiek gericht op een doelgroep. De komende jaren zullen de grotere sites daar hun marktaandeel aan verliezen. Noot voor de redactie: Misschien iets teveel gevraagd. Maar ga eens op zoek naar de verhalen van de Internetbedrijven die hun zaken goed op orde hebben en gewoon winst maken als ieder normaal bedrijf. En laat hen eens aan het woord. Misschien kunnen de zogenoemde "hotshots" die nu allemaal zwaar in de problemen zitten nog eens iets van leren.

Isaac

"…dan is Jobnews, onderdeel van Kluwer, een uitgeverij die hun internetzaken goed op orde heeft." Als ik het goed heb begrepen zijn er juist bij Jobnews de afgelopen maanden enorme blunders gemaakt op het gebied van hun internet strategie. Een matching engine zou Jobnews moeten gaan onderscheiden van de rest, maar mislukte jammerlijk. Tijdens en na de overgang naar hun nieuwe systeem was niemand (kandidaten en adverteerders) in staat de site behoorlijk, zonder irritatie te gebruiken. Zelfs de laatste weken werkt de site lang niet altijd optimaal. Persoonlijk vind ik dat jammer, aangezien Jobnews altijd een toppositie heeft gehad met de oude site. Over overname kandidaten voor Jobpilot durf ik niet te speculeren, aangezien ook de overige global players de broekriem aanhalen. Jobpilot kan wat dat betreft mischien beter kijken in de richting van traditionele recruitment organisaties die op internet gebied nog te bescheiden posities innemen. De Telegraaf? Wellicht geen overall winnaar, maar een dergelijk merk, waar nog steeds driftig in geadverteerd wordt, zou toch in staat moeten zijn een goede spin-off op internet neer te zetten. Ook al is dat tot op heden niet echt gelukt. Maar dat kan je van meer uitgevers zeggen. En Peter: Is er werkelijk zoveel internet kennis nodig voor een salesgroep om adverteerders op een site te krijgen? Sales is sales.Overschat het web niet. Dat hebben we de afgelopen jaren al te veel gedaan…

Peter Lammers

Isaac, Ok Inderdaad het ging de laatste niet helemaal zonder irritatie bij Jobnews. Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen aangaande Jobnews is dat de moeder haar Internet activiteiten goed op orde heeft. Doordat Jobnews onderdeel uitmaakt van dit concern kan men waarschiijnlijk putten uit de concernkennis aangaande internet en dat is altijd makkelijk. Toch. Jobpilot zal, met gekruiste vingers, zich waarschijnlijk moeten gaan aansluiten bij een "offline recruiter". Maar dan komt er waarschijnlijk voor hen een nieuw probleem de hoek om kijken. De bedrijfscultuur van de offline tak. Als die twee goed matchen kan het een succes worden. Lukt het niet dan zal het waarschijnlijk een debacel worden. Overigens is de omgekeerde manier toch aardig succesvol. Zie monsterboard en haar moeder TMP Worldwide. Sales is inderdaad sales. En een goede salesman kan alles verkopen. Maar helaas zijn dat uitzonderingen en heb ik ze nog niet ontmoet in de internetbranche. En een een kleine technische basiskennis kan toch niet weg. Ik heb inmiddels al aardig wat internetsales mensen aan mijn bureau gehad. En slechts enkele konden me overtuigen. Het merendeel echter niet. De termen vlogen over tafel de betekenis erachter. Dat was iets te moeilijk voor de salesman. En specifieke vragen van het online mediabureau konden niet beantwoord.Dus ik denk dat sales wel degelijk iets nodig heeft van technische kennis. Niet veel maar genoeg om goed te verkopen. Het web zal ik zeker niet overschatten. Het is een medium met mogelijkheden maar ook zijn beperkingen zoals elk ander medium. Maar ben je het wel eens met de noot aan de redactie. Laat die ondernemers eens aan het woord. En vraag concreet wat ze doen en hoe ze denken. Hun gedachte waren succesvol en niet alleen maar lucht. zoals velen helaas.

Isaac

Peter, Je toelichting nuanceert e.e.a., kan ik me dus beter in vinden. En ja, ook met je noot aan de redactie ben ik het wel eens, alleen schijnt het aan de site eigenaren zelf te veel gevraagd te zijn om transparantie te scheppen. PR technisch snappen – naar mijn mening – maar weinig van de partijen hoe je situaties als deze aanpakt. Voorbeeld:Bedoelt de woordvoerder van Jobpilot dat het hoge niveau van het internetgebruik en de sterke concurentie in Scandinavië en Nederland de reden is voor het teleurstellende resultaat?Dan is mijn interpretatie: Dan heeft de concurrent dus een beter product, want op internet kun je wel een 'first mover' voordeel hebben, maar je zult niet slagen als je product niet goed is. Bedoelt de woordvoerder dat de markten Duitsland en Frankrijk deze kenmerken juist vertonen, dan denk ik:Juist die landen hebben lang achtergelopen met internet op Scandinavische landen en Nederland, dus moet Jobpilot in Duitsland en Frankrijk de juiste timing hebben gehad om succes te krijgen. Dan nog geldt dat er een goed product achter moet zitten, wat dus ook potentieel heeft voor Nederland. Hoe de juiste interpretatie van deze oorzaak ook mag klinken, het 'excuus' ligt weer eens extern.Natuurlijk beïnvloeden externe factoren in sterke mate het succes van een onderneming. No doubt. Maar PR technisch zeg je daarmee eigenlijk dat het je eigen schuld niet is en stel je je daarmee wel erg passief op. Ik ga ervan uit dat er gestreden wordt, dat er plannen gemaakt worden, maar er is ook nog zoiets als de 'kracht' van je onderneming naar buiten brengen.En dat lees ik nergens. Waarom is Jobpilot wel interessant? Waarom is Jobpilot in andere landen wel een succes? Waarom zit de groei in het behalen van 50 man personeel als target? Dat staat immers niet per definitie voor omzet die daarmee gelijke tred houdt. U leest hier weer iemand die het beter weet. Laat ik dat dan meteen ontkrachten. Weet ik niet. Ik sta aan wal te en probeer te begrijpen hoe het allemaal gaat. Wat dat betreft sluit ik me nogmaals bij Peter aan dat de succesvolle site eigenaren zelf aan het woord moeten komen. Transparantie werkt voor de hele markt.

Goutier

Veel vacature sites komen en gaan. Zie bijvoorbeeld de lijst op http://vacature.pagina.nl  Wat opvalt als je de site van Jobpilot bezoekt, maar ook die van Stepstone en Monsterboard is dat er heeeeeel veel vacatures staan die geplaatst zijn door maar een paar recruitment bedrijven. Waar blijven de "echte" bedrijven ? waar plaatsen die dan hun vacatures? Als sollicitant wil je reacties van bedrijven.

paul

Die Goutier,Je hebt gelijk. En wat betreft de Telegraaf die hebben er nog steeds niets van begrepen. Anna zal wel van de Telegraaf zijn. Ze hebben blijkbaar geld teveel en willen tegen een muur blijven lopen. Zoals alle uitgevers eigenlijk. Het zijn blijkbaar alleen de Echte internet entrepeneurs die in staat zijn om er iets van te maken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond