Deel dit artikel
-

John Gantz (IDC): internet wacht gouden toekomst

Terwijl de waarden van de techniek-fondsen er gisteren op de beurzen opnieuw van langs kregen en het woord recessie ondertussen in eenieders mond ligt bestorven, dichtte John Gantz, chief research officer bij IDC, internet en internetgerelateerde bedrijven een grote toekomst toe. Hij deed dit in Wassenaar tijdens Directions 2001 , de jaarlijkse vooruitblik van het Amerikaanse onderzoeksbureau.

Gantz baseert zich daarbij op een analogie uit de eerste helft van de jaren tachtig, toen zich een identieke situatie voordeed in de pc-industrie. Achteraf gezien was het in elkaar storten van de pc-aandelen juist de start van ongekend succes voor bedrijven als Dell, Gateway, Compaq, Microsoft 3Com en Lotus.

Gantz beweert met stelligheid dat we momenteel midden in de transitie zitten naar wat hij noemt 'The Real New Economy'. Zijn optimisme is voor een deel gebaseerd op de enorme hoeveelheid geld die de komende jaren aan het (ver)bouwen en ontwikkelen van websites zal worden uitgegeven: "We hebben vier keer zoveel kansen in het vooruitzicht als we achter ons hebben."

IDC heeft berekend dat in de periode 1997-2000 wereldwijd een bedrag van 560 miljard dollar aan het internet is uitgegeven. In de periode 2001-2004 zal dat verviervoudigen tot 2200 miljard dollar. Het aantal websites zal tussen nu en 2004 verdubbelen, net als de omvang van de internetpopulatie. Bestaande websites zullen worden aangepast aan de eisen die worden gesteld door e-commerce, breedband en meertaligheid. Engels zal in 2004 wereldwijd nog steeds verreweg de belangrijkste taal op websites zijn, gevolgd door Japans, Chinees, Duits, Frans, Spaans en Italiaans. 54 procent van de internetpopulatie zal over mobiel internet beschikken.

Deel dit bericht

5 Reacties

X2001

Gantz is goed. Al jaren zijn zijn voorspellingen bovengemiddeld goed. RedHerring is echter nog net iets scherper.

Thomas Joosten

Hmmm, John Gantz en de gouden bergen…. Geeft de burger wel moed. Maar ik heb het gehad met alle onderzoeks bureau's die als evangelisten, een evangelie verkondigen waar vervolgens de journalistiek en de massa als schapen achteraan rennen. Misschien is de metafoor van kwakzalvers beter. Een kwakzalver die op de marktplaats slootwater als wondermiddel verkoopt. Voor de internet-ondernemers die nog over zijn; "Doe dit omdat het leuk is, maar niet voor de goude bergen. En zeker niet omdat John Gantz betaald krijgt om een praatje te houden."

Violet Bicanic

Laten we ons inderdaad niet laten verblinden door de gouden bergen! Maar op zich is het wel leuk om weer eens een positief bericht te lezen over de internet branche. Stel je voor, wie weet gaan we er als branche ook weer in geloven! Self-fulfilling prophecy anyone?!

dewanand

internet moet nog volwassen worden. er zijn vele tientallen miljoenen mensen die hun leven en hele geloof op internet hebben gebaseerd. hierom lijkt het mij niet gek om internet als toekomst te zien van de wereld. in india gaat men internet gebruiken om efficienter te werken en sneller zaken te doen. over tien jaar is india misschien de eerste internet economie ter wereld, want men gaat alles anders doen en men leert van de fouten van de westerse landen. een gouden toekomst voor internet is zeker. het kan echter nog vijf jaar duren voordat het echt zal beginnen, geloof ik. het valt mij op dat mensen op internet totaal niet te vertrouwen zijn. het is een wereld waarin alle vrouwen sletten zijn en alle mannen barbaren. dit remt de ontwikkeling van internet in de westerse wereld. in azie gebruikt men internet wat slimmer en effectiever. dit komt doordat de cultuur en het geloof daar sterker ontwikkeld zijn dan hier in nederland. de mens staat daar centraal op het web en niet de computer.

Friso

Volgens mij is dat blinde geloof in Internet juist de dood in de pot. Ben het wel met je eens dat je de mens centraal moet stellen; sommige wetenschappen weten al heel veel over menselijk gedrag en ik zie nog maar weinig sites die daar handig gebruik van maken, op de succesnummers als Amazon en co na dan. En je moet uiteraard als een havik naar je site blijven kijken om direct in te spelen op het gedrag van je publiek. Neem nou Emerce. Ik zie dat er inmiddels duizenden reacties op de site staan. Ik zie vaak dezelfde namen terugkomen in de reacties. Ik zie dat de discussies ongekend fel zijn. Klaarblijkelijk voorziet de combinatie van Internet-nieuwsfeiten met een discussiemogelijkheid dus in een enorme behoefte en is Emerce op dit moment de plaats waar een groot aantal mensen nu regelmatig naartoe surft om in die behoefte te voorzien. Als ik Emerce was zou ik dit signaal niet mis verstaan en onmiddellijk gebruik maken van die blijkbaar grote behoefte aan interactie en discussie onder de bezoekers. Men heeft hier het begin van een community; deze kun je uitbreiden met zinvolle zaken. Zomaar wat voor de hand liggende ideeën: Een stem-optie waarin nieuwe sites door de bezoekers kunnen worden beoordeeld (weet je als sitebouwer gelijk wat je collega's er van vinden). Je kunt direct inhaken op belangrijke nieuwsfeiten om snel dit soort dingen te peilen (kun je als Emerce zelf je nieuws maken). Het mag oubollig lijken, op Amazon werkt het fantastisch omdat het relevante vragen zijn (wat vond u van deze CD) en de drempel laag ligt.Organiseer on-line real-time chats met elkaar over een specifiek onderwerp of met een bekende Internet persoon (laten we Pieper of De Hond eens vragen!). Boekbesprekingen met daaraan gekoppeld een lijstje van mensen die het boek gelezen hebben en een cijfer geven (mensen vinden het leuk om te zien wat hun peers lezen). En bied uiteraard elk boek dat gemiddeld meer dan een 8 scoort met een kleine korting te koop aan bij een partnersite. Het zijn kleine dingen maar daar bouw je wel een hecht publiek mee op. Emerce heeft de belangrijkste hobbel al genomen: het publiek is er. Als je daar nou als site binnen een paar weken op kan reageren, dan ben je pas bezig als Internet-ondernemer.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond