Deel dit artikel
-

‘Jongeren gebruiken voornamelijk sociale media om op de hoogte te blijven van wat er speelt in de wereld’

Jongeren gebruiken voornamelijk sociale media om op de hoogte te blijven van wat er speelt in de wereld. Deze veranderde nieuwsconsumptie is blijvend: de mediaroutines die jongeren nu ontwikkelen, bepalen hun mediagedrag in de toekomst. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport Een blik op de toekomst van het nieuws, dat het Commissariaat voor de Media vandaag overhandigde aan Loes Mulder, de secretaris-generaal van het ministerie van OCW.

Uit het onderzoek blijkt dat 78 procent van de jongeren sociale media gebruikt voor hun nieuwsgaring. Dat het nieuws hier automatisch voorbijkomt, speelt daarbij een belangrijke rol. De opstelling van veel jongeren is: ‘het nieuws vindt mij’. De interesse van jongeren in nieuws stijgt als het nieuws een invalshoek heeft die relevant is voor deze groep. Het onderzoek toont ook aan dat er – anders dan vaak wordt gedacht – geen sprake is van een vertrouwenscrisis in nieuws: 94% van de jongeren vertrouwt het nieuws. Slechts 6 procent wantrouwt het nieuws; dit percentage is gelijk onder jongeren en ouderen.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!