Deel dit artikel
-

‘Meisjes vaker op sociale netwerken dan jongens’

Een grote meerderheid van de jongeren van 12 tot 25 jaar gebruikt (bijna) elke dag internet. Meisjes gebruiken het internet vaker dan jongens voor sociale netwerken zoals Facebook, Twitter, Instagram of Snapchat. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

In 2018 gebruikte 95 procent van de jongeren van 12 tot 25 (bijna) dagelijks internet, een aandeel dat ongeveer even groot is als in 2012. Er zijn vrijwel geen jongeren die nooit internet gebruiken, signaleert CBS.

De manier waarop jongeren internetten is wel veranderd. Net als bij andere leeftijdsgroepen maken ook jongeren steeds minder gebruik van een pc of desktop. Meer jongeren gebruiken een mobiele telefoon. In 2012 gebruikte 86 procent van de jongeren internet op een mobiele telefoon, in 2018 was dit 99 procent. Het gebruik van spelcomputers met internet is in deze periode toegenomen van 47 naar 59 procent.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

In 2012 gebruikte 67 procent van de jongeren sociale media om tekstberichten te versturen, in 2018 was dat gestegen naar 94 procent. Het gebruik van sociale netwerken als Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat is onverminderd populair. In 2018 maakte 87 procent hiervan gebruik. Ook zijn steeds meer jongeren actief op een professioneel netwerk, zoals LinkedIn. In 2012 deed 14 procent van de jongeren dit, in 2018 bijna een kwart. Daarnaast is het bellen via internet toegenomen van 34 naar 77 procent.

Jongens gebruikten in 2018 vaker dan meisjes een pc of spelcomputer met internet. Van de jongens gebruikte 70 procent een pc om te internetten, bij meisjes is dit 56 procent. Zeventig procent van de jongens gebruikte een spelcomputer met internettoegang en 47 procent van de meisjes.

Koopbeluste millennials zijn volgens het Ruigrok Panel, dat afgelopen week ook een onderzoek publiceerde, absolute koploper bij het shoppen met de smartphone: 7 op de 10 millennials shoppen op hun mobiel. Deze groep wordt gevolgd door digitieners (53 procent), generatie X (48 procent) en de babyboomers (20 procent).

Al 44 procent van de Nederlanders shopt met zijn smartphone. Het mobiel winkelen is daarmee verdriedubbeld ten opzichte van 2015, toen dit nog 14 procent was.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond