Deel dit artikel
-

Joris Beckers (Picnic) wint LOEY Award 2019

Joris Beckers, mede oprichter van Picnic, is uitgeroepen tot winnaar van de LOEY Award 2019. De onderscheiding voor de beste online ondernemer van Nederland werd dinsdagavond voor de tiende keer uitgereikt.

Joris Beckers, mede oprichter van Picnic, heeft de LOEY Award 2019 gewonnen. Juryvoorzitter Pieter Zwart (Coolblue) maakte dit dinsdagavond bekend bij Capital C in Amsterdam, in het bijzijn van de 250 beste internetondernemers van Nederland. Naast de LOEY Award werd tijdens de avond ook de LOEY Talent Award uitgereikt aan Thalita van Ogtrop  van The Next Closet.

De LOEY Awards zijn de onafhankelijke prijzen voor de beste ondernemers in de Nederlandse online industrie die dit jaar voor de 10e keer zijn uitgereikt. Ondernemers uit de industrie konden vakgenoten nomineren voor de onderscheiding. Een jury, bestaande uit juryvoorzitter Pieter Zwart (Coolblue), Bernhard van Oranje (Levi9), Corinne Vigreux (TomTom/Codam), Joost Romeijn (Sundio Group) en Adriaan Mol (Mollie/Messagebird, winnaar LOEY Award 2018), heeft de uiteindelijke winnaar op basis van groei, innovatie en inspiratie geselecteerd.

“Sinds 2010 reikt Stichting LOEY jaarlijks een onderscheiding uit voor de beste internetondernemer van Nederland. Sindsdien is de tijd gevlogen. Jaarlijks willen we met deze prijs ondernemers met een unieke visie, sterke innovatiedrang en uitzonderlijke groei een podium bieden als inspirerend voorbeeld voor andere ondernemers in de online industrie. Nederland brengt veel succesvolle internetondernemers voort, waarvan de winnaars uit de afgelopen 10 jaar een goed voorbeeld zijn. In het prille begin was het zoeken van geschikte kandidaten nog de grootste uitdaging. Op dit moment zijn er zoveel kandidaten dat het kiezen van een winnaar die voldoet aan de LOEY-criteria de grootste uitdaging is geworden. We zijn dit jaar bijzonder trots dat Joris Beckers de winnaar van LOEY Award is en een jaar lang een vertegenwoordiger zal zijn van het ondernemerschap in de Nederlandse online industrie”, aldus Hubert Deitmers, voorzitter van Stichting LOEY.

Over de LOEY Award winnaar
Joris Beckers kwam in 1999 bij toeval terecht in de internetwereld. Destijds werkte Beckers voor Procter & Gamble en bouwde samen met Frederik Nieuwenhuys mee aan de eerste software voor e-toys, een online speelgoedwinkel in Amerika. E-toys werd een daverend succes, maar na de dot-com-bubbel ging het bedrijf uiteindelijk in 2001 failliet.

Gefascineerd door de mogelijkheden van online winkelen startte Beckers samen met zijn zakenpartner Nieuwenhuys het bedrijf Fredhopper. Daar begint hij met het verkopen van software aan e-commerce aanbieders en raakt zo nauw betrokken in de online retail wereld. In 2010 verkoopt Beckers het bedrijf succesvol aan een bedrijf in het Verenigd Koninkrijk.

Vanaf 2012 begint Beckers met de voorbereidingen voor een bedrijf in de ‘food-markt’. Wat hem opvalt is dat consumenten online veel non-food artikelen kopen zoals elektronica en mode, maar zeer beperkt online boodschappen bestellen. Onder andere vanwege de bezorgkosten, waardoor online bestellen duurder is dan de reguliere supermarkten. Beckers ziet een kans om deze markt open te breken door online boodschappen mogelijk te maken voor iedereen. Samen met zijn zakenpartner Nieuwenhuys en later Michiel Muller besteedt Beckers drie jaar aan het minutieus uitwerken van een concept rond online boodschappen doen. Op die manier wordt het online bestellen en bezorgen van boodschappen fundamenteel anders ontworpen en kan de massa worden bediend.

Vanaf 2015 lanceert Beckers de online supermarkt Picnic in de eerste Nederlandse steden. Beckers lost met Picnic het probleem van de “last mile” op door een moderne melkboer te creëren met een klein elektrisch voertuig. Hierdoor is het bezorgmodel van Picnic zeer efficiënt en duurzaam, en zorgt de bezorging die tot op minuut precies is voor een superieure klantbeleving. Uiteindelijk moet Picnic niet alleen een boodschappendienst worden, maar een bezorger van meer bestelde producten. Nu al runt het bedrijf pilots waarbij klanten van bijvoorbeeld Wehkamp en Zalando retour pakketjes meegeven aan de bezorger. Beckers wil met Picnic de beste innovator zijn in de markt en stuurt daarom zijn hele bedrijf aan op het doen van zoveel mogelijk iteraties. Fouten maken mag, zolang er nieuwe dingen worden uitgeprobeerd. De gehele infrastructuur van Picnic is door het bedrijf zelf ontwikkeld, van software tot wagenpark, en daardoor kunnen optimalisaties snel worden doorgevoerd.

Picnic is op dit moment actief in 90 plaatsen in Nederland en in bijna 30 steden in Duitsland. In elke stad waar het bedrijf start schrijven duizenden mensen zich in. Om de sterk groeiende vraag goed te kunnen verwerken werkt Picnic met een wachtlijst, waarbij klanten worden toegelaten zodra de capaciteit voor perfecte dienstverlening gegarandeerd is. Voor het bedrijf werken inmiddels meer dan 3.000 medewerkers. Het hoofdkantoor van Picnic is gevestigd in Amsterdam. De jaaromzet in Nederland bedroeg aan het einde van 2018 200 miljoen euro.

De jury over de winnaar van de LOEY Award
Juryvoorzitter Pieter Zwart: “Joris is met Picnic een gedurfd avontuur aangegaan tegen de gevestigde supermarkten. Door een zorgvuldige voorbereiding is hij, samen met zijn zakenpartners, in staat geweest om het doen van online boodschappen opnieuw vorm te geven en in korte tijd duizenden consumenten aan zich te binden. Door zijn doorzettingsvermogen en zelfverzekerdheid durft Joris het aan om dagelijks dingen te doen die hij niet eerder gedaan heeft. Elke drie maanden weet hij zich opnieuw uit te vinden en opnieuw aan te passen aan de omvang van zijn bedrijf. Dat geeft hij ook door aan zijn medewerkers die hij aanmoedigt om fouten te maken en te durven falen. Zijn ondernemersverhaal laat zien dat procesinnovatie en tech DNA een doorslaggevende factor kan zijn voor het succesvol bouwen van een onderneming in een concurrerende markt. Joris is een meer dan verdiende winnaar van de 10e LOEY Award en een groots voorbeeld voor iedere Nederlander die droomt van ondernemerssucces in de online industrie.”

LOEY Talent Award
Naast de winnaar van de LOEY Award werd dit jaar voor de vierde keer de LOEY Talent Award uitgereikt. Een onderscheiding voor een ambitieuze en talentvolle online ondernemer die groei en innovatie heeft bewerkstelligt en hiermee anderen in de Nederlandse online industrie inspireert. Thalita van Ogtrop van The Next Closet mocht dit jaar de onderscheiding in ontvangst nemen. Van Ogtrop werd gekozen na een stemming in de zaal nadat persoonlijke video pitches van de drie finalisten werden vertoond. Vanwege het 10 jarig bestaan van de Stichting LOEY en het stimuleren van meer diversiteit in de Nederlandse internetindustrie waren dit jaar alleen talentvolle vrouwelijke online ondernemers genomineerd voor de onderscheiding.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond