Deel dit artikel
-

Joris Mollinga (DuckDuckGoose): ‘Deepfakes vragen om een mindshift’

Deepfakes komen regelmatig onder de aandacht vanwege pornografie of grappige viral filmpjes, maar ook in het zakelijke verkeer zijn ze in opkomst. De behoefte aan checks bij bijvoorbeeld banken, cryptoplatformen en recherche nemen toe, stelt Joris Mollinga, medeoprichter van het Delftse DuckDuckGoose.

Het was voormalig president Barack Obama die de wereld in 2018 als deepfake waarschuwde voor deepfakes. Het verbaast dan ook niet dat de technologie zich in de tussentijd rap heeft doorontwikkeld en de nepbeelden verfijnder zijn. En dat de toepassing ervan zich steeds verder uitbreidt. Nog immer is het echter de manipulatie van gezichten waar de nadruk op ligt. Reden voor DuckDuckGoose, dat in 2020 startte en inmiddels met twaalf man is, om producten en diensten te ontwikkelen die beoordelen of een stilstaande of bewegende gezichtsafbeelding authentiek of deepfake is – hoewel Mollinga opmerkt ook aan een product gericht op audio en stemmen te werken.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!