Deel dit artikel
-

Joris van Heukelom nieuwe voorzitter IAB

De leden van belangenorganisatie IAB Nederland hebben Sanoma Digital-uitgeefdirecteur Joris van Heukelom verkozen tot voorzitter voor de komende twee jaar.

Van Heukelom volgt Marco Derksen op die vorige maand zijn vertrek bekend maakte. Derksen had de maximale termijn van de bestuursfunctie gediend. Van Heukelom was al bestuurslid en verantwoordelijk voor Public Affairs.

De nieuwe voorzitter werd zojuist gekozen door een heel klein handjevol van de 154 IAB-leden in Amsterdam.

De kersverse bestuurder zegt tegen Emerce: “We mogen niet denken dat onze industrie volwassen is. Dat bleek wel toen een EU-richtlijn de branche verraste. Alles wordt digitaal, ook de distributie. Er is behoefte aan professionalisering van de branche, zowel in regulering als in transparantie naar de adverteerders”.

Sinds vorig jaar heeft IAB Nederland een driekoppige vaste bezetting. in de zomer werd Joost Phoelich directeur van de organisatie die adverteerders, uitgevers en andere exploitanten in het digitale domein vertegenwoordigt.

IAB Nederland nam in de afgelopen maanden voor het eerst een actieve lobbyrol in rondom de komende ‘cookiewet’. Phoelich en Van Heukelom gingen regelmatig naar Den Haag om aan parlementariërs uit te leggen welke centrale rol cookies op internet spelen. Besluitvorming over het al dan niet verplicht stellen van een expliciete opt in in de browser moest zorgvuldig plaatsvinden. Die lobby lijkt effect te sorteren.

De organisatie behartige tijdens de lobby de belangen van en met Bond van Adverteerders, Dutch Dialogue Marketing Association, Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, Nederlands Uitgeversverbond, Platform Affiliate Netwerken, Platform Internet Bureaus Nederland en Platform Media Adviesbureaus.

Phoelich: “2011 staat in het teken van het organiseren van de branche en aan wetgever onze concrete acties laten zien”.

Afgelopen jaar hielp IAB ook de standaarden en uitgangspunten formuleren voor reclame bij internetvideo en de inzet van social media en affiliatemarketing.    

Van Heukelom meent dat de volgende groeischeut in online advertising van merkadverteerders komt. 

Deel dit bericht

2 Reacties

Een oud gediende

Zeggen wat je wilt van Joris – maar komt wel beweging in het IAB dan .. succes Joris

Erdinc Sacan

Van harte gefeliciteerd. Leuk nieuws!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond