Jupiter: Weerzin tegen syndicatie kost omzet

Content in digitale archieven vertegenwoordigt in 2006 een waarde van 6,3 miljard dollar. Maar de eigenaren laten in 27 procent van de gevallen de mogelijkheid liggen om er geld mee te verdienen. Dit zegt Jupiter Media Metrix . Eigenaren denken ten onrechte, aldus Jupiter, dat ze de distributie zelf wel ter hand kunnen nemen, er is weerzin om dit via syndicatie aan een derde partij over te laten.
Archieven met content die interessant kunnen zijn voor distributie via internet zijn bijvoorbeeld kranten, tijdschriften, bevolkingsregisters, topografie, films en foto's. Jupiter Media Metrix voorspelt dat de markt een waarde zal hebben van 6,3 miljard dollar in 2006. Dit jaar wordt het door Jupiter begroot op 2,2 miljard dollar. Van deze mogelijke omzet wordt 73 procent in 2006 daadwerkelijk gemaakt.
Als reden hiervoor noemt het onderzoeksbureau de houding van eigenaren van content. Eigenaren van content denken ten onrechte dat ze distributie in eigen hand kunnen houden, meent Jupiter. Volgens het onderzoeksbureau geeft 66 procent van de eigenaren aan dat ze de distributie en marketing zelf ter hand willen nemen. Inkomsten denken ze te krijgen door geld te vragen voor de content en door reclame-inkomsten. 34 procent geeft aan op zoek te gaan naar een partij met een grote online community – bijvoorbeeld een portal – waar content uit verschillende bronnen wordt aangeboden.
Andere problemen die opduiken voor contentbezitters zijn volgens Jupiters het inventariseren van wat er in de archieven aanwezig is, het aangeven waar het te vinden is en het regelen van de auteursrechten. De eerste twee zijn volgens Jupiter met name problemen voor uitgeverijen, de auteursrechten zorgen vooral voor kopzorgen bij de entertainmentindustrie.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
Luyten
Mbt tot de verwijzing in het artikel naar de content-owners die op zoek zijn naar partijen om om digitale content te managen zou ik willen verwijzen naar een Begische onderneming genaamd Info2Clear die Online registry en clearance van content kan aanbieden. Zij geven content owners namelijk de mogelijkheid hun Digital Rights management out-te-sourcen aan hen! Kijk maar eens op hun site http://www.info2clear.be
Eelko de Vos
Hm; vreemde manier van reageren, hierboven. Lijkt nogal op reclame,namelijk. Het lijkt erop dat content syndication een moeilijke start heeft, maar wel degelijk een goede basis vormt voor (digitale) content verspreiding en media-benadering. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om content aan derden te verstrekken en hen het goed te laten verwerken in andere media (websites, drukwerk, etc). Een syndicator is dan erg belangrijk. Het verbaast me dan ook niet dat syndication groter zal worden. Amerikaansesyndicators hebben hun ogen ook op de markt van Europa gezet, maar vergeten-zoals amerikanen dat vaak doen- dat er in Europa meer talen zijn dan alleen Engels. Hun systemen en procedures zijn dan ook niet direct geschikt voor 'vreemde' talen. Ze begrijpen de markt dan ook minder dan lokale syndicators. Er zijn best een hoop syndicators in Europa, maar YourNews steekt hier toch met kop en schouders bovenuit vanwege hun technische voorsprong en hun kennis op het gebied van content, syndication en digitale verwerking van content. Ze zijn ook onafhankelijk van andere partijen wat ook voor ze spreekt. En hun portfolio is erg uitgebreid. Al met al is syndication in Europa een langzame maar opwaardse vlucht aan hetnemen, zie ik. Erg interessant!
Monique van Dusseldorp
Ik weet dat dit echt reclame is dus zal ik het heel kort houden: op 4 April organiseren wij een Europese seminar in Amsterdam over content syndication. Yournews, maar ook Isyndicate, Screaming Media, en vele anderen zullen daar hun licht over syndication laten schijnen. Voor meer informatie zie http://www.europesyndication.com Met vriendelijke groet,
Alex van Rijn
Content Syndication zal mijns inziens alleen in SMS- en WAP-formaat werken. Om voor content te betalen zijn we in de internetwereld al te ver door geschoten naar "alles moet gratis zijn". En het onderscheidend vermogen van YourNews (betalen voor content) en een ANP, Nu of DLV (gratis content) is te klein om daar zulke hoge bedragen voor te vragen. Bovendien valt het met de technologie van YourNews wel mee (beste Eelco), want bij ons ging het erg vaak mis. Laat staan de spel- en stijlfouten zich die in de artikelen bevonden.