Deel dit artikel
-

Kabelaars tekenen voor 17 publieke themakanalen

De branchevereniging voor de kabelsector, de Vecai, gaat 17 digitale themakanalen van de Publieke Omroep doorgeven. Daartoe tekenden de organisaties gisteren een overeenkomst. De meeste themakanalen komen niet in het basispakket en zullen enkel tegen extra betaling te zien zijn.

In het nieuwe gebouw van omroeparchief Stichting Beeld en Geluid maakten de Vecai en Publieke Omroep gisteren het samenwerkingsverband bekend waarbij 17 kanalen 24 uur per dag en 7 dag per week van het web naar televisie worden gebracht. De meeste kanalen zijn reeds beschikbaar op Nederland4.nl. Volgens Bernadette Slotboom, coördinator Digitale Themakanalen, zullen voor het einde van het jaar alle 17 'zenders' actief zijn.

"Het is pionieren wat we hier doen", zegt Omroep-bestuurder Ruud Bierman. "We investeren uit eigen zak in innovatie en krijgen daar geen extra geld voor." Er is 12 miljoen euro vrijgemaakt om veelal bestaande tv-uitzendingen te herverpakken voor themakanalen als Holland Doc, 3Voor12, educatiekanaal Nederland-e, Omega TV, Sterren.nl en jongerenkanaal 101.

De kabelbedrijven betalen voor een deel mee aan de 12 miljoen euro. Hoeveel dat is maken de partijen niet bekend.

Volgens Bierman worden er via Uitzendinggemist.nl maandelijks 5,5 miljoen tv-programma's on demand bekeken. Via de nieuwe kanalen neemt, volgens het lid van de raad van bestuur, het gebruik van gearchiveerd materiaal verder toe. Concrete verwachtingen spreekt hij niet uit.

De themakanalen zullen enkel te zien zijn in huishoudens die digitale televisie afnemen bij hun kabelbedrijf. Dat zijn er volgens Vecai-directeur Rob van Esch momenteel 935.000. Omgerekend is dat 27 procent van de huishoudens. Van Esch: "We hebben lang geworsteld om de consument duidelijk te maken dat digitale televisie beter is dan analoog."

Als mogelijk 'show stoppers' voor de doorontwikkeling van digitale televisie noemt de Vecai-baas de wetgever en rechtenorganisaties. Omroepen beschikken over omvangrijke beeldarchieven maar mogen die niet opnieuw uitzenden zonder toestemming van de rechthebbenden zoals Endemol en IdtV. Van Esch omschrijft de onderhandelingen met rechtenorganisaties als 'lastig'.

Bovendien stelt hij: "De Mediawet moet snel veranderen, zodat deze technologieneutraal georiënteerd is." Hij doelt er op dat KPN, dat tv gaat verkopen via ADSL2+-product Mine, anders behandeld wordt door de wetgever dan kabelbedrijven.

Volgens Michel Mol, internetcoördinator Publieke Omroep, zullen de keuzemenu's op digitale televisieschermen steeds meer op die van dvd-menu's gaan lijken. De kijker wordt meerdere ingangen geboden naar het beeldmateriaal, vanuit verschillende perspectieven en contexten. Televisie wordt daarmee interactiever, hoewel UPC in Nederland vooralsnog het enige kabelbedrijf is dat daadwerkelijk interactieve televisie biedt.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jan

Schandalig dat dit soort concurrentievervalsing in dit land is toegestaan

Jeroen

Prachtig initiatief toch?! De commerciële jongens volgen echt wel :-) En ik neem toch aan dat de P.O. de distributie wel zal uitbreiden naar meerdere (lees: IP) platformen wanneer e.e.a. succesvol blijkt…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond