Deel dit artikel
-

Kantoorinternetters schrikken van pratende Boulanger

Geldshop.nl heeft een test gedaan met een video assistent, een bewegend en sprekend persoon die toelichting geeft bij een online leningaanvraag. François Boulanger treedt voor Geldshop.nl op als video-assistent. De ervaringen waren niet alleen positief: veel mensen vragen tijdens werkuren een lening aan, en schrikken van een pratende video-assistent die ook door collega’s kan worden gehoord.

De video-assistent staat voortaan standaard ‘uit'.

Sinds oktober krijgen aanvragers van een leningofferte bij Geldshop.nl een live video assistent te zien. De assistent – in dit geval François Boulanger – vertelt waar mensen op moeten letten tijdens de verschillende stappen van een aanvraag. De assistent is enigszins gepersonaliseerd: wie vergeet een vraag te beantwoorden, krijgt dit te horen uit de mond van de virtuele Boulanger.

De video assistent is ontwikkeld door het bedrijf NuGuRu, dat vorig jaar mede door Boulanger is opgericht. NuGuRu richt zich op personal casting: gepersonaliseerde video's.

NuguRu heeft ook een video assistent – het bedrijf spreekt van een virtual interactive agent – ontwikkeld voor de consumentenbond. Voor NuGuRu was de test met de pratende Boulanger, voorheen presentator van Lingo, op de site van Geldshop.nl een eerste ervaring met een dergelijke toepassing. "Wij hadden er geen rekening mee gehouden dat mensen op hun werk leningaanvragen zouden gaan doen," zegt Bart Jenezon, managing partner bij NuGuRu.

Ervaringen positief, maar niet spectaculair
De ervaringen met de video-assistent zijn, ondanks het soms negatieve effect tijdens kantooruren, over het algemeen goed, vertelt Theunissen. "Over het algemeen werkt de assistent conversieverhogend, hoewel de resultaten niet spectaculair zijn."

De video assistent is met name nuttig om bezoekers van een site bij ingewikkelde procedures aan de hand te nemen, zegt Jenezon. "We willen met de assistent voorkomen dat mensen tijdens bijvoorbeeld een aankoopproces afhaken. We willen dat mensen door blijven gaan."

Deel dit bericht

3 Reacties

Vincent V

Het lijkt mij persoonlijk handiger om een live chat knop toe te voegen aan de kritische pagina's. Deze verbindt de gebruiker op dat moment aan een live helpdesk agent die direct de kritische vragen kan beantwoorden. Gewoon een slim, en bovenal persoonlijk, alternatief op de telefonische helpdesk.  Bovendien laat onderzoek zien dat 1 "echte" helpdesk agent meerdere chatsessies tegelijk kan voeren.

Joke Bruis

Doet me denken aan die geweldigde cartoon waar je in een kantoortuin een man achter een computer ziet zitten met allemaal collega's ook achter computers. De man kijkt verschrikt. Uit de luidsprekers bij zijn computer klinkt namelijk luid en duidelijk: "Welcome to the first sex site with sound".

Bram

Deze 'fout' is al vaker gemaakt door sites. Zo deed ik vroeger wel eens op mijn werk mijn keeno.nl video lijst bijwerken, maar sinds er dan spontaan opeens een trailer met geluid begint te spelen laat ik dat maar 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond