Deel dit artikel
-

Kieskeurig.nl: Vliegende start Black Friday 2018

Vannacht was het vanwege Black Friday bijna twee keer drukker dan vorig jaar bij het koopjesfestijn. Bezoekcijfers van Kieskeurig.nl laten zien dat het siteverkeer vanochtend ook al weer veertig procent hoger ligt dan vorig jaar en 7,5 keer meer dan normaal.

Het eerste beeld van Black Friday dat hieruit ontstaat is dat er een aanzienlijke groep shoppers gisterenavond laat en vanochtend vroeg in de startblokken stond. In de startblokken om als eerste toe te slaan bij de koopjes van zijn of haar keuze.

Een grote groep webwinkels schermt sinds begin deze week al met kortingsacties om van het sentiment te profiteren. “Maar vandaag is het echt losgebarsten”, zegt Kevin van Oosteren van Kieskeurig.nl tegen Emerce. “Het aantal aanbiedingen vandaag is verdubbeld ten opzichte van eerdere dagen. Geen webwinkel wordt meer overvallen door Black Friday. Er is goed voorbereid en ingepland. Er is ook zeker kannibalisatie zichtbaar op Sint en Kerst.”

De populairste productgroepen dit jaar zijn Televisie, gevolgd door Smartphone en Console:

“De kortingspercentages van 2018 wijken gemiddeld weinig af van die van 2017.”

Opvallend dit jaar is de stijging van het aantal vrouwen dat op Black Friday toeslaat: dertien procent meer dan vorig jaar. Bij de mannen is dat twee procent meer. Van Oosteren verklaart dat door het feit dat niet enkel elektronica- maar alle soorten winkels de koopjesdagen aangrijpen om de decemberdrukte naar voren te trekken.

Wie volgende week nog wil profiteren van de vele online koopjes richt zijn ogen op Duitsland. Daar is Black Friday niet het einde van een actieweek, maar bij marktleider Amazon juist het begin van de zogeheten Cyber Monday Week.

Foto: HairFlick (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

X-One

Onze data laat zien dat dit jaar de kortingen ook wel serieuzer zijn dan vorig jaar – toen vooral Coolblue en Wehkamp uit deze top 5 wat lafjes meededen. De prijzen na de Black Friday kortingen waren toen bijvoorbeeld vaak niet lager dan de prijzen bij de kleinere prijsvechters. Nu lijken consumenten die wij spreken hier ook wat meer van bewust en zijn toch wel sceptisch, springen van partij naar partij om prijzen te vergelijken. Vallen niet direct voor een korting van 20%. Geldt overigens vooral voor elektronica (via https://gameconsole-aanbieding.nl, ligt in lijn met de tabel hierboven (consoles hoogste stijger).

Maarten

Ik vind deze conclusies niet erg representatief. Sinds een aantal jaar is de relatie tussen Kieskeurig en de webshops niet optimaal. Dat komt door pricing (de clicks of cost per sale is te hoog ten opzichte van de conversie) en door meerdere strategie wijzigingen, vaak ten koste van de webshops. Om die reden zijn de feeds naar Kieskeurig toe enorm afgeknepen, en bieden ze dus bij lange na niet alle producten van webshops aan. Daardoor kun je dus niet spreken van de markt als je Kieskeurig als basis neemt. Daar zijn ze simpelweg niet compleet genoeg voor.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond