Kijkersmarkt terug op het oude niveau

In 2022 zijn de bestedingen in de tv-reclamemarkt opnieuw gestegen. Na een sterk herstel van de reclamemarkt in 2021, zorgde 2022 voor een nieuw record in de gezamenlijke bestedingen. Deze komen in 2022 uit op 977 miljoen euro, voor spot en non-spot, zo blijkt uit het TV Jaarrapport 2022 dat door Screenforce is gepubliceerd.
De kijkersmarkt is bijna terug op het niveau van voor de pandemie. De schermtijd komt uit op drie uur en twee minuten per dag. Zowel de kijktijd voor de tv-zenders als voor de internetplatforms daalde.
De groei was met name sterk in het eerste kwartaal, wat nog een herstel was op de lockdown in het eerste kwartaal van 2021. Maar ook het tweede tot en met het vierde kwartaal van 2022 hebben een groei gekend. De groei in het vierde kwartaal is onder invloed van het WK-voetbal in Qatar, hoewel het WK-effect in een vierde kwartaal minder aanwezig is dan in een derde kwartaal.
De spotbestedingen kwamen in 2022 uit op 873 miljoen en groeide ten opzichte van het jaar ervoor met 8,3%. De groei van de spotreclamemarkt zit vooral in het eerste kwartaal, dat met 30 procent groeide. De non-spotbestedingen laten een groei van 6,5 procent zien en komen in 2022 uit op 104 miljoen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond