Klarna bevestigt: begin 2015 naar Amerika
Betaaldienst Klarna trekt zwaargewichten aan van PayPal, Alliance Data en Apple Payments om zijn Amerikaanse tak op te tuigen. Het bedrijf bevestigde zojuist de geruchten dat het de hevig concurrerende Amerikaanse markt betreedt.
Begin volgend jaar gaat het de directe concurrentie aan met gevestigde partijen als Google, PayPal, Amazon en Stripe. Daarbij kiest Klarna uit Zweden een specifieke insteek: het succesvol helpen afronden van mobiele betalingen.
Net als Europese retailers kampen Amerikaanse retailers al jaren met een groeiend probleem: consumenten die tijdens het shoppen op hun mobiel voortijdig de checkout verlaten. Die wordt zeker op kleine schermen als onhandig ervaren.
Sebastian Siemiatkowski, topman van Klarna, zegt: “Europese retailers hebben hun mobiele conversie met het ingebruiknemen van onze betaaldienst zien toenemen van enkele procenten tot gemiddeld vijftig procent.” Met die belofte wil hij de Amerikaanse online shops inpalmen.
In Europa bedient het bedrijf 45.000 online retailers, onder wie ASOS, Spotify en Zara, en 25 miljoen consumenten.
Klarna is ook in Nederland actief en richt zich met zijn dienstverlening op webwinkels. Zij nemen de Zweedse technologie af zodat hun eigen klanten, de eindconsument, een product kan aanschaffen en pas later hoeft te betalen. Wij kennen dat van de acceptgiro. Amerika is daar, als land van de creditcard, minder bekend mee. Dat ziet de leiding van het technologiebedrijf echter niet als drempel.
Wie Klarna gebruikt om te betalen, hoeft enkel zijn e-mailadres en postcode te geven. Een slim wiskundig systeem berekent razendsnel of de betreffende consument betrouwbaar is. Zo ja, dan gaat de transactie door en volgt de rekening pas nadat de bestelling is geleverd.
Het bedrijf verwacht dit jaar een omzet van 250 miljoen euro bij gemiddeld 200.000 transacties per dag. Dat vloeit voort uit een verwacht handelsvolume van zo’n zeven miljard euro over heel 2014.
De leiding van het Amerikaanse filiaal komt in handen van CEO Brian Billingsley (Alliance Data), CMO Carol Hargrave (Bill Me Later en PayPal) en juridisch topman Jin Han (Apple payments counsel).
Foto: Jerry Ferguson (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond