Deel dit artikel
-

Klarna koopt klantenkaartapp Stocard

Het spel is op de wagen: Klarna doet in een maand tijd zijn derde overname. Met de aankoop van Stocard krijgt het een veelgebruikte app met daarin digitale klantenkaarten van retailers en mobiele betalingen.

Gisteren werd via Duitse media bekend dat de Zweden dat weer een kraal aan de ketting rijgen. Een bron met directe kennis bevestigt dat aan deze uitgave. Financiële details zijn niet bekendgemaakt, maar het zou volgens Duitse bronnen om 113 miljoen euro gaan.

Een van Europa’s grootste fintechs Klarna krijgt hierdoor zicht op hoe consumenten winkelen bij fysieke retailers. De klantenprogramma’s van vrijwel alle grote ketens, maar ook van bijvoorbeeld sportclubs, zijn namelijk beschikbaar via Stocard. Geen stapel plastic kaarten meer, maar één app.

Stocard uit Mannheim gebruikt de inzichten over winkelgedrag om op maat reclamefolders van de retailers in zijn app aan te bieden.

Nederland is een van de grotere markten voor de Duitsers, maar onder de vleugels van Klarna krijgt het de tijd en middelen om zijn bereik naar andere markten in de EU, maar zeker ook de VS uit te breiden.

Klarna, opgericht in 2005, levert financiële diensten aan webwinkels. Het is gespecialiseerd in achteraf laten betalen van aankopen. Het bedient ruim 250.000 webwinkels in zeventien landen. Daarnaast is het bezig zijn betaaldienst uit te rollen naar klanten met fysieke winkels. Consumenten kunnen daar dan een product kiezen, mee naar huis nemen en hoeven pas later te betalen binnen een gestelde termijn. De dienstverlener heeft negentig miljoen klanten aan de consumentenkant.

Het gerealiseerde betaalvolume steeg in 2020 met 46 procent tot 45 miljard euro.

De overname van Stocard past in een lijn waarbij de Zweden hun pallet marketingdiensten voor digitale en fysieke retailers uitbreiden. Twee weken geleden werd het Britse HERO ingelijfd, een techbedrijf dat social shopping faciliteert voor fysieke retailers. Eerder, in maart 2021, kocht Klarna het Zweedse marketingbedrijf Shoptail. Dat is in Europa actief met productvergelijkers. De technologie is omgebouwd en geïntegreerd tot een marketingmiddel dat Klarna verkoopt aan webwinkeliers. Die kunnen er hun bereik mee vergroten.

Stocard heeft naar eigen zeggen zestig miljoen gebruikers.

Investeringsfondsen waarderen Klarna op ongeveer veertig miljard euro. Er wordt al langer op gespeculeerd dat de fintech beursplannen heeft. Concreet is daar niets over bekendgemaakt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond