Deel dit artikel
-

Kledingwinkels beleefden topjaar door online

Kledingwinkels en schoenenzaken hebben vorig jaar meer omzet behaald dan verwacht. De gemiddelde omzetstijging kwam uit op bijna 5 procent en de schoenenwinkels zaten zelfs aan 8 procent, zegt branchevereniging INretail. Zelf had de sector rekening gehouden met 2 procent groei.

Aan die groei heeft vooral het onlinekanaal bijgedragen, maar we kopen nog steeds ruim 80 procent van onze kleding en schoenen in een gewone winkel.

De omzetgroei in fashion en schoenen via onlinekanalen steeg met bijna een kwart.

Branchemanager Mode Edwin Belt: “Veel consumenten krijgen vertrouwen als de naam van een webformule ook zichtbaar is in de winkelstraat. Dat geeft de online verkoop een extra impuls. We zien dat online formules steeds meer fysieke winkels openen en dat fysieke winkels juist investeren in hun online aanwezigheid op sociale media en met een webshop. Deze ontwikkeling sluit aan op het gedrag van de consument. Die schakelt telkens tussen de on- en offline wereld en als retailer moet je er voor zorgen dat je daar dan ook altijd in beeld bent.”

Herenkleding was met 7 procent de grootste groeier, ook al omdat mannen steeds vaker zelf hun kleding halen. En dan gemiddeld meer uitgeven dan vrouwen.

De omzet van damesschoenen is met 9 procent toegenomen. Bij herenschoenen was er een stijging van bijna 5 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond