Deel dit artikel
-

Kleine Vlaamse webshops kunnen niet op tegen grote ketens

Het aantal Belgische zelfstandigen met een online winkel is sinds vorig jaar gedaald met 8,5 procent. Onvoldoende winstgevendheid en prijsconcurrentie van mastodonten als Bol.com zouden webshops de das omdoen, zo blijkt uit cijfers van beroepsorganisatie UNIZO.

Van de 7,5 miljard euro die Belgen op het internet uitgeven, gaat 55 procent naar buitenlandse webshops, terwijl dat vier jaar geleden nog maar 33 procent was.

Amper 46 procent van de zelfstandige handelaren met een fysieke winkel verkoopt vandaag ook online. Zes procent van de handelaren die niet aan e-commerce doen heeft het wel geprobeerd, maar is gestopt omdat het niet winstgevend was.

Concurreren met de Zalando’s en Amazons blijkt lastig voor de kleine zelfstandige.

Unizo publiceert het onderzoek naar aanleiding van de jaarlijkse vakbeurs E-commerce Xpo op 12 en 13 november 2018 in Kortrijk. De zelfstandigenorganisatie pleit al enige tijd voor eerlijke belastingtarieven waardoor de kleine spelers niet benadeeld worden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Seb

Het helpt ook niet mee dat Bpost schandalig duur is. Een pakje verzenden vanuit BE naar NL van meer dan 450 gram kost €13! Zonder trackingcode. Op alle fronten is het voor een Vlaams / Belgisch bedrijf eigenlijk onmogelijk om te concurreren met een soortgelijke Nederlandse onderneming.

Stefan Vermeulen - EMAKERS

Hallo Seb,

Ik denk dat je grotendeels gelijk hebt : Bpost heeft inderdaad wel een sleutel in de handen om e-commerce in Vlaanderen naar een hoger niveau te tillen.

Er zijn echter ook voorbeelden van MKB’ers (voor de Belgen hier: dat zijn KMO’s) die het heel goed doen. En ook moeten Vlaamse ondernemingen, met Unizo voorop, zich niet blind staren op Nederland.

Stefan

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond