Deel dit artikel
-

Kleine webwinkels in de knel na stopzetten gratis WebTrader

De beslissing van de Consumentenbond om per 1 januari 2002 te stoppen met het WebTrader -keurmerk brengt kleine internetwinkels in een lastig parket. Zij krijgen als alternatief de mogelijkheid om gebruik te maken van het keurmerk van Thuiswinkel.org , maar moeten eerst wel lid worden van deze organisatie. Dat kost hen een percentage van de omzet, met een minimumbedrag van tweeduizend gulden per jaar.

Het nieuws over het stopzetten van het WebTrader-logo kwam gisteren naar buiten via zowel het huisorgaan van Thuiswinkel.org als WebWereld .

In een persbericht verklaarde de Consumentenbond vervolgens dat het WebTrader-logo zijn doel heeft bereikt. Doel was om een discussie over consumentenbescherming op internet aan te wakkeren, het gedrag van internetwinkels te beïnvloeden en met de gedragscode van het keurmerk een aanzet te geven tot nieuwe wetgeving. Volgens de Consumentenbond is dat nu met de Wet Kopen op Afstand, de Wet Persoonsgegevens en het keurmerk Thuiswinkel Waarborg bereikt.

Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is begin dit jaar ingesteld door Thuiswinkel.org, een belangenvereniging voor bedrijven die verkopen op afstand, waaronder verkoop via postorder, telefoon en internet. Thuiswinkel.org heeft inmiddels 66 leden die allen het keurmerk voeren. De algemene voorwaarden voor Thuiswinkel Waarborg zijn overeengekomen in overleg met de Consumentenbond, die tevens zitting heeft in de onafhankelijke geschillencommissie voor dit keurmerk.

Het WebTrader-keurmerk werd gratis door de Consumentenbond ter beschikking gesteld als een bedrijf aan bepaalde voorwaarden heeft voldaan. Momenteel zijn 203 bedrijven bij WebTrader aangesloten. Woordvoerder Ewald van Kouwen van de Consumentenbond zegt dat "het geen gezonde situatie was" dat de Consumentenbond betaalde voor het keurmerk. "Straks worden de kosten gedragen door de bedrijven zelf, dat is veel beter."

Onder de gebruikers van het WebTrader-logo bevinden zich echter nogal wat kleine webwinkels die ieder dubbeltje moeten omkeren. Om straks toch een keurmerk te kunnen laten zien, dienen ze lid te worden van Thuiswinkel.org en dan een percentage van hun omzet als contributie te betalen. Het minimumbedrag om volwaardig lid te worden van Thuiswinkel.org, en daarmee gebruik te kunnen maken van het keurmerk, is tweeduizend gulden. Van Kouwen zegt "dat dit voor een deel van de bedrijven met een WebTrader-keurmerk een probleem zal zijn".

Directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org heeft het eerste telefoontje al gehad van een klein bedrijf dat zich niet in staat acht om de contributie te betalen. Hij verwacht wel een toename van het ledenbestand, "maar niet in extreme mate". Kleine webwinkels zullen waarschijnlijk geen lid worden van Thuiswinkel.org, verwacht hij. Bedrijven die zich bij Thuiswinkel.org willen aansluiten moeten aan een aantal criteria voldoen, zo moeten ze een jaarverslag en een accountantsverklaring overleggen. Het feit dat een deel van de webwinkels straks waarschijnlijk zonder keurmerk zaken gaat doen zal niet een terugkeer betekenen van de chaos en onduidelijkheid van enkele jaren geleden, betoogt Jongen. "De manier om nu zaken te doen op internet is veranderd, het is niet meer vanuit een zolderkamertje werken. Je betaalt ook niet tweeduizend gulden om het keurmerk te mogen voeren, maar om lid te zijn van een branchevereniging, met alle andere voordelen van dien, zoals juridisch advies."

De Consumentenbond geeft aan dat het wel blijft bemiddelen voor mensen die een conflict krijgen met een internetwinkel in het buitenland die een WebTrader-logo voert. De Consumentenbond vindt dat de overheid "streng toezicht" moet houden op naleving van de nieuwe wetgeving en kondigt aan ook te gaan controleren of internetwinkels zich aan de wettelijke regels houden die in plaats zijn gekomen van het WebTrader-logo. De eerste resultaten van dit onderzoek worden over twee weken gepubliceerd.

Deel dit bericht

8 Reacties

Gosse AdB

Wel een beetje jammer dat de consumentenbond stopt met het WebTrader-keurmerk. Als keurmerk van een onafhankelijke organisatie had dit voor veel consumenten wel degelijk waarde en daarmee waarde voor het vertrouwen in e-business. Het argument dat het keurmerk als "doel had om een discussie over consumentenbescherming op internet aan te wakkeren, het gedrag van internetwinkels te beïnvloeden en met de gedragscode van het keurmerk een aanzet te geven tot nieuwe wetgeving" snijdt totaal geen hout. Het zou namelijk ook de Consumentengids volledig overbodig maken: alle producten en diensten op de nederlandse markt moeten immers voldoen aan regel- en wetgeving. Dat toch producten en diensten onderling (sterk) verschillen wordt aangetoond door testen in deze gids. Ook de garantiefondsen van ondermeer de reis-, keuken- en meubel-branches zouden met deze argumentatie kunnen vervallen. Wet- en regelgeving voor deze bedrijven bestaan namelijk al heel lang. Woordvoerder Ewald van Kouwen van de Consumentenbond zegt dat "het geen gezonde situatie was" dat de Consumentenbond betaalde voor het keurmerk. Is het dan ook een ongezonde situatie dat consumenten betalen voor objectieve voorlichting? Niet de consumentenbond maar de leden betalen voor het WebTrader-keurmerk. Net zoals zij betalen voor de Consumentengids. Worden de kosten van fysieke producttesten ook gedragen door de leverancier anders dan het afstaan van een product? Dit komt de objectiviteit niet bepaald ten goede. Dat lijkt een beetje op de rel die een aantal jaren geleden ontstond toen een bedrijf dat stabilisatoren voor caravans maakte geen FL 50.000,- kon/wilde ophoesten voor een producttest en publicatie in de ANWB gids. De stabilisator zou uitstekend zijn getest maar publicatie bleef uit. Weg objectiviteit! Laat de Consumentenbond zich met haar kerntaak, dienen van consumentenbelangen, bezighouden en zich niet op het commerciele pad begeven. Dat geldt uiteraard ook voor de producttest-advertenties in de landelijke dagbladen die grotendeels door de leveranciers worden bekostigd. Ook deze ondermijnen de geloofwaardigheid van een onafhankelijke organisatie.Dat is jammer.

Peter

Misschien dat het keurmerk het publiek vertrouwen gaf, maar iedereen die echt iets van Internet snapt weet dat het Webtrader logo een wassen neus was. Webwinkels die fatsoensregels met voeten traden waren in het bezit van het logo.Grappig trouwens dat de consumentenbond tijdens de hype begon met het keurmerk. Ze waren duidelijk bang om de boot te missen. Nu de hype voorbij is stoppen ze ermee. Gelukkig maar, want onzekerheid voor de consument lijkt me altijd nog beter dan schijnzekerheid.

Anders Floor

Natuurlijk, WebTrader was in zijn huidige opzet tamelijk armoedig, en het viel regelmatig door de mand. Maar dat er een onafhankelijke organisatie achter stond, gaf wel vertrouwen. Dat vertrouwen heb ik niet bij Thuiswinkel.org. Een belangenvereniging nota bene! Natuurlijk, de kwaliteitscontrole en waarborgen zijn voor de consument zeer welkom, maar een keurmerk dient m.i. door een onafhankelijke partij gegeven te worden. Want wat is de waarde van een keurmerk dat alleen uitgereikt wordt aan leden die er geld voor neerleggen? En wat maakt Thuiswinkel.org nou tot *het* keurmerk? In deze opzet kan iedereen wel naar de Kamer van Koophandel lopen en een keurmerk opzetten. Nu zijn het nog Thuiswinkel.org en koophits.nl maar voor je het weet is er een wildgroei aan allerhande keurmerken en keurmerkjes en weet je als consument niet meer wat wel en niet te vertrouwen is. Elke vereniging zal roepen "ja maar wij zijn de beste". Ik zie zelf dus het liefst een keurmerk vanuit de consumentenbond of desnoods vanuit de overheid. Helaas hoeven we het uit doe hoek ook niet te verwachten, zo blijkt uit een eerder artikel op Emerce waar de PVDA aangeeft deze gang van zaken juist te ondersteunen en de overheid er het liefst buiten houdt. Ik kan dat dus echt niet begrijpen in een tijd waarin elke beunhaas een webshop op kan zetten en zijn eigen keurmerk kan beginnen.

Kirian Cousin

Het goede voorbeeld: de e-mail van de Consumentenbond met de mededeling over de webtrader is 'open en bloot (CC)' naar alle emails verzonden, waardoor elke deelnemer nu een aanzienlijke-mailadressen-bestand bezit. over bescherming privacy-gegevens gesproken

Gosse AdB

KEURMERKIn beginsel ben ik het eens met Anders Floor. Als eerste onafhankelijke partij stak de Consumentenbond haar nek uit om een keurmerk in te voeren. Echter, dat daar voor specialisten, wel iets op aan te merken viel onderschrijf ik volledig. Maar de markt bestaat uit meer dan specialisten. Sterker nog, het overgrote deel van de mensen die verantwoordelijk zijn voor de aankopen op internet zijn geen specialisten. Juist deze niet-specialisten zorgen en zullen gaan zorgen dat e-business volwassen wordt. Dus, inderdaad, voor hen was (is?) het WebTrader-keurmerk een "objectieve" rots in de branding. Beetje jammer. PRIVACYIndien in de ontvangen e-mail van Kirian Cousin inderdaad in de "CC" alle geadresseerden staan, ben ik bijzonder blij, vrolijk en gelukkig dat ik als Consumentenbond-lid de e-mail nog niet heb mogen ontvangen. Ik zou er immers ook tussen kunnen staan en een bijzonder grote kans hebben gehad om "ge-spamd" worden….. Ongewild! Wellicht een van de redenen dat de Consumentenbond het WebTrader-keurmerk afschaft? Door deze schending van de privacy van de leden zouden zij in iedergeval het keurmerk niet waardig zijn……….

Kirian Cousin

De CC is gestuurd naar alle webwinkels die zich hadden aangemeld voor het webtraderlogo .Interesse 🙂

Jan Blom

We zijn nu een aantal jaren verder en zijn er een aantal webshop keurmerken bijgekomen. Een daarvan is Shop op Safe. Niet echt een keurmerk maar een overzicht met alleen maar veilige winkels op internet. Webwinkeliers kunnen zichzelf gratis aanmelden en worden, zoals zij omschrijven, beoordeeld op verschillende punten. Ik vind dit een goed initiatief.

Erik van der Horst

Ik heb al 8 jaar verschillende internet winkels. Echter wordt er alleen gesproken over bescherming en zekerheden voor de koper. In deze 8 jaren e-winkelier te zijn kan ik wel een boek schrijven over " hoe de ondernemer door zijn / haar klanten wordt opgelicht c.q bedrogen" !.Is er uberhaupt een instantie waar de e-ondernemer terecht kan om beter beschermt te worden tegen haar oplicht-klanten?. Of te wel, welke wettelijke beschermingen / clubs zijn er voor de e-ondernemer? (niet alleen geld zaken!.) 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond