Deel dit artikel
-

KLM lanceert mobiele sociale game

KLM heeft een mobiele game ontwikkeld onder de naam Aviation Empire, samen met de Nederlandse gamespecialist Little Chicken, die er een jaar over deed. KLM lanceerde de app zojuist in Hangar 14 op Schiphol.

Aviation Empire is geen promotioneel spel maar volgens KLM een volwaardige strategy game: spelers investeren in een vloot, bouwen een netwerk met internationale bestemmingen op en ontwikkelen eigen luchthavens. Via een wereldkaart kan men alle vliegtuigen zien die in de lucht zijn. Het spel gaat daarbij zelfs terug in de tijd, zodat men het netwerk van bestemmingen zelf kan uitbreiden. Met alle problemen die daarbij kunnen optreden.

De game houdt ook rekening met de locatie waar men zich bevindt. Wie incheckt, kan de bestemming aan het spel toevoegen. Behalve met gamecredits worden spelers beloond met badges. Ingelogd met een socialmedia-account kunnen zij de badges en hun prestaties delen met vrienden. Zogenoemde leaderboards tonen de positie van de speler wereldwijd en ten opzichte van vrienden.

Martijn van der Zee, Senior Vice President E-commerce at KLM Royal Dutch Airlines. “Voor ons is dit een logische stap. Via sociale media weten mensen ons te vinden. We hebben nu tachtig mensen werken op sociale media. We reageren niet alleen op negatieve uitingen, maar ook op complimenten. Mensen willen niet alleen geïnformeerd worden, ze willen interactie. Dus leek ons een game een logische stap.”

De game is een goede manier om uit te leggen wat het bedrijf doet, zegt Van der Zee. Men hoopt vooral nieuwe klanten mee aan te trekken en zelfs interesse te wekken bij consumenten die (nog) niet hebben gevlogen. Gamification is iets dat alle bedrijven serieus zouden moeten nemen, aldus Van der Zee.

Game-ontwikkelaar Little Chicken is vooral bekend van Efteling-titel Raveleijn en Na-aapje. Het Amsterdamse bedrijf ontwikkelde ook De Ontdekker samen met MAD Multimedia, Royal Dutch Visio, TNO, Principal Blue en GAMBAS voor kinderen met en zonder een visuele beperking. Het spel won de uil voor Best Serious Game. Een kleine honderdtachtig Bèta-testers hebben geholpen met het optimaliseren van de gameplay, de beelden en de ‘look & feel’.

Volgens Karlijn Vogel-Meijer, Manager Social Media at KLM, is de game nog niet verkrijgbaar voor Android en Apple. “We willen nummer een worden in de App Store.” Het is mogelijk om via tablet en smartphone met hetzelfde besturingssysteem (iOS of Android) door te spelen.

De komende periode wil KLM de game verder ontwikkelen en naar eigen zeggen de verbinding tussen de digitale en de ‘echte’ KLM wereld verder versterken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond