KLM test persoonlijke audiocommercials op Spotify

KLM voert een proef uit met het personaliseren van audiocommercials op Spotify. Op basis van het luistergedrag en realtime omgevingsfactoren krijgt de luisteraar een bijpassende boodschap te horen over een Europese citytripbestemming.

Het doel van de campagne is om mensen te inspireren binnen Europa op reis te gaan, met als boodschap: er zijn 101 redenen voor een stedentrip, vertelt Marketing Manager Liz van der Veen van KLM. “Op basis van die 101 redenen maar ook waar de gebruiker naar luistert, vanaf welke locatie en wat het weer op dat moment is, laten we op Spotify een gepersonaliseerde audioadvertentie horen. Voor elk van die drie categorieën hebben we snippets opgenomen die worden gecombineerd. Stel, je luistert naar partymuziek in de omgeving van Amsterdam en het regent buiten. Dan krijg je bijvoorbeeld als boodschap: vergeet de regen, ga naar Berlijn om te feesten met je vrienden. In totaal zijn er zo meer dan vijfhonderd verschillende boodschappen mogelijk.”

Spotify fungeert in dit experiment niet alleen als platform maar levert ook de benodigde muziekdata aan. De gegevens over weer en locatie zijn afkomstig van externe API’s. “We gebruiken deze voor verrijking van de content, we weten niet wie er aan het luisteren zijn.”

Aan het einde van de audioadvertentie wordt de luisteraar doorverwezen naar KLM.com. De daadwerkelijke conversie is daardoor lastig te meten. “We proberen dat af te vangen door retargeting op Spotify. Wanneer iemand eenmaal een spotje heeft gehoord, krijgt hij of zij daarna een video en/of banner te zien waarop ze kunnen doorklikken naar KLM.com. Dan komen ze op een landingspagina terecht met informatie over de bestemming uit het spotje, maar ook andere KLM-bestemmingen die bij hem of haar passen. Hier vandaan kunnen we natuurlijk wel zien wat de conversieratio is. En daarnaast doen we kwalitatief onderzoek naar het effect in de vorm van een enquête. Daarin kijken we of iemand het spotje heeft gehoord, wat ze ervan vinden en of ze KLM overwegen voor een citytrip.”

De pilot wordt gehouden in Nederland en in het Verenigd Koninkrijk. KLM is naar eigen zeggen de eerste airline die op deze manier gepersonaliseerde audiospotjes inzet. “Voor ons is dit de volgende stap in het personaliseren en relevant maken van advertenties,” zegt Van der Veen. “We gaan nu onderzoeken welke kanalen en samenwerkingen die relevantie nog verder kunnen verhogen. En als de Spotify-samenwerking een succes is dan breiden we die natuurlijk uit naar andere markten.”

1 Reactie

Sinds medio 2017 heb ik ook een afspeel lijst gemaakt op Spotify. Sluit mooi aan wellicht.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug