Deel dit artikel
-

KLM zet fors in op (online) pakketreizen

KLM opent de aanval op pakketvakanties met de oprichting van de eigen reisorganisatie KLM Holidays. Daartoe is de Nederlandse online afhandelaar Airtrade ingelijfd.

Dit bedrijf verzorgt sinds 2014 de afhandeling van de KLM Package Deals en sinds kort ook de pakketreizen van Transavia Holidays.

Airtrade opereerde jarenlang onder de vleugels van BCD Travel, dat in 2011 de consumentenactiviteiten van Airtrade onderbracht in Travix. In 2013 nam de Duitse consolidator AERTiCKET Airtrade voor 85 procent over. Martron kocht in 2017, samen met Frank Wester, de meerderheid van de aandelen via een management buyout.

Voor de klanten van Airtrade verandert er niets. Het bedrijf zet de consolidatingactiviteiten op de Nederlandse en Belgische markt voort, waarbij de neutraliteit van Airtrade voorop blijft staan.

Airtrade is aangesloten bij garantiefonds SGR, dus de pakketreizen zijn gedekt, bevestigt topman Harm Kreulen van KLM Nederland tegenover De Telegraaf vanochtend. Het is volgens hem de bedoeling om KLM Holidays ook in andere landen op te starten.

De reiswereld is minder blij met de ambities van KLM om in de top 3 van touroperators voor vliegvakanties te komen. Pakketreizen – vlucht, transfer, hotel en eventueel excursies en autohuur in één – zijn immers het terrein van reisorganisaties.

Touroperator Corendon zet bijvoorbeeld grote vraagtekens bij de investering van KLM in eigen reisarrangementen. ‘Wij vinden dat dat niet bepaald past bij een bedrijf dat op miljardensteun leeft van de regering’, zegt Corendon-directeur Steven van der Heijden tegen NH Nieuws.

KLM kan wel een opsteker gebruiken. Air France-KLM heeft een rampzalig jaar achter de rug. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie sloot de boeken met een nettoverlies van bijna 7,1 miljard euro.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond