Deel dit artikel
-

Kodak nadert Sony op markt digitale camera

In de Verenigde Staten verkoopt Kodak al bijna een evenveel digitale camera's als marktleider Sony. Volgens onderzoeksbureau IDC had Sony in het derde kwartaal een marktaandeel van 20 procent en Kodak 19,8 procent.

Kodak besloot vorig jaar september het roer drastisch om te gooien. Het bedrijf werd groot dankzij het fotograferen op film, maar het dreigde de aansluiting te missen toen consumenten overstapten op digitale fotografie. Er werd 3 miljard dollar gereserveerd voor de ‘digitale strategie’ en bijna een jaar later blijkt Kodak op de Amerikaanse markt de aansluiting met de top weer gemaakt te hebben.

In de eerste helft van vorig jaar had Kodak een marktaandeel in de Verenigde Staten van 15,4 procent, in de eerste helft van dit jaar was dat gestegen naar 18,2 procent en in het derde kwartaal zag het bedrijf kans het marktaandeel te laten groeien tot 19,8 procent.

Het is voor het eerst dat Sony op de Amerikaanse markt niet duidelijk de leiding heeft. Het verkocht in het derde kwartaal 1 miljoen digitale camera’s, aldus IDC, slechts 10 duizend meer dan Kodak. Sony heeft nu een marktaandeel van 20 procent, daarna volgt Kodak (19,8 procent), Canon (16 procent) en Olympus (12 procent).

“De investering die Kodak heeft gemaakt in digitale fotografie begint zich terug te verdienen,”aldus IDC-analist Chris Chute tegenover Reuters. “Ze zijn niet meer de goedkope leverancier, ze krijgen nu ook een betere waardering voor de kwaliteit van hun producten. Bovendien is Kodak agressiever in het aangaan van strategische samenwerkingen, met partners zoals Dell.”

De verkoop van digitale camera's op de Amerikaanse markt steeg in het derde kwartaal naar 5 miljoen verkochte exemplaren, aldus IDC. In het tweede kwartaal van dit jaar werden er 4,5 miljoen stuks verkocht en in het derde kwartaal vorig jaar 3,6 miljoen.

Analist James Moon van KBC Securities voorziet een stevige daling van de groei op de markt voor digitale camera’s volgend jaar. De wereldwijde markt heeft nu een waarde van 17 miljard dollar, met een verwachte groei voor dit jaar van 40 procent naar 68,5 miljoen verkochte digitale camera’s. Volgend jaar zal de groei volgens Moon dalen naar 22 procent (84,1 miljoen verkochte exemplaren) en in 2006 zal de groei afgevlakt zijn, zo voorspelt hij. Er worden dan 84,7 miljoen digitale camera’s wereldwijd verkocht. Dalende prijzen van camera’s en de opkomst van de camera in de telefoon zorgen voor minder omzet en minder vraag.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond