Deel dit artikel
-

Koen Derks (Youseum): ‘We zijn geen tijdelijk fenomeen’

In het begin liep het niet echt storm, maar inmiddels is het socialmediamuseum Youseum zo’n groot succes dat het ook in Stockholm en Oberhausen van start gaat. “Mensen willen hun ervaringen delen”, aldus oprichter Koen Derks.

Youseum is eigenlijk geen museum, maar een socialmedia-experience ‘waar het allemaal draait om jou en jouw wereld’. Tijdens een tour van een uur door dertig opvallende installaties kunnen bezoekers foto’s voor Instagram of ‘onvergetelijke content’ voor TikTok maken. In de ballenbak, een spiegelruimte of een ledtunnel bijvoorbeeld.

De Vibe House is zelfs vormgegeven door bekende Nederlandse TikTokkers als Glen Fontein, Lorenzo Dinatelle en Thomas Messina. Zij komen regelmatig langs om nieuwe content te maken.

Medeoprichter Koen Derks heeft het idee afgekeken van een museum voor het maken van selfies in New York. Daar werkte hij als bankier in de fusie- en overnamepraktijk. Vanuit New York zette hij zijn familie aan het werk: broer Jetse en neef Joep Heusschen, die net zijn studie Technische Bedrijfskunde in Groningen had afgerond.

Exclusiviteit
De starters hadden het geluk dat ze in Amsterdam, op een steenworp afstand van het Amstelstation aan de Weesperzijde, een antikraakpand konden huren tegen zeer lage kosten. Het is geen permanente locatie. Het gebouw gaat over enige tijd tegen de vlakte en Youseum is al op zoek naar een nieuw pand.

In november 2019 kon het initiatief voor het eerst zijn deuren openen. Na een rustige start moesten ze in februari al mensen wegsturen. Alleen al in die maand wisten vijftienduizend mensen het museum te vinden. Derks: “We hebben met de lockdowns die volgden ons wel afgevraagd waar we aan begonnen waren, maar zodra we weer open mochten, liep het storm.” In heel 2021 trok Youseum 75.000 bezoekers.

Onlangs werd een tweede vestiging geopend in de nieuwe Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam. Derks schat dat de helft van de bezoekers spontaan binnenloopt. Via internationale vastgoedkanalen kan het bedrijf nu zijn eerste buitenlandse vestigingen in grote shopping malls in Stockholm en Oberhausen openen, al sluit de bedenker locaties in binnensteden niet uit. Dit jaar moeten er een paar vestigingen komen, volgend jaar vier tot zes. Om concurrenten te ontmoedigen, wordt per locatie exclusiviteit bedongen.

Snel herstel
De Europese expansie is mogelijk dankzij een recente financiering van Rooth Invest van de Limburgse broers Beelen, bekend van start-ups als Hotelchamp (hotelsoftware), byFlow (foodprinting) en LiveKindly (vleesvervangers). “Mijn achtergrond in financiering heeft daarbij zeker geholpen”, zegt Derks desgevraagd. Wel moest tijdens de recente lockdown personeel worden doorbetaald zonder dat daar inkomsten tegenover stonden. Derks rekent op een snel herstel. Voor het einde van het jaar hoopt Youseum op zo’n honderd parttime medewerkers.

Bang dat het om een tijdelijk fenomeen gaat, is hij niet. “Mensen willen vermaakt worden, dat is van alle tijden. De Romeinen hadden al brood en spelen. Daarnaast denk ik niet dat sociale media snel zullen verdwijnen. Mensen willen hun ervaringen delen.”

Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce)

* Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce Magazine #188.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond