Deel dit artikel
-

Koers Groupon daalt tot onder uitgiftekoers

Het aandeel van Groupon ging gisteren hard onderuit op de Amerikaanse beurs. In een dag tijd verloor het bedrijf 15,5 procent van zijn waarde. De koers staat nu lager dan toen het bedrijf naar de beurs ging.

Maandag tien procent, dinsdag vijftien procent en woensdag weer zestien procent. Het aandeel Groupon krijgt ferme tikken op de Amerikaanse beurs. Het waardepapier was gisteren aan het einde van de handelsdag 16,96 dollar waard. Drie dollar minder de openingskoers van 4 november.

Het bedrijf boekt geen winst en de autonome omzet gaat niet hard vooruit. Het ziet ernaar uit dat de aandeelhouders en investeerders hun belangen snel hebben verzilverd.

Groupon krijgt, net als in andere landen, behoorlijk wat kritiek van ondernemers te verwerken. Ze doen aan kortingacties mee via de site en krijgen onverwacht grote aantallen klanten wat hen eerder tot schade dan profijt leidt. Tros’ consumentenprogramma Radar besteedde er eind vorige maand aandacht aan (vanaf 9″20):

Als het niet mogelijk is Flash te installeren kunt u de video bekijken via deze link.

Hoewel de aandacht van beleggers voor Groupon terugloopt, ligt de waarde van het nog ruim vier miljard hoger dan de zes miljard die Google ooit overwoog te betalen voor de kortingsite.

Foto: diloz (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Jeroen

Precies wat ik verwacht had, het business model van Groupon werkt niet op de lange termijn, ondernemers komen erachter dat ze uitgeknepen worden dus zullen ze Groupon niet nog een keer gebruiken, voor gebruikers is het nieuwe er ook snel vanaf en je kunt er vanuit gaan dat ze zich na een tijdje uitschrijven van de mailinglijst van Groupon.

Een gevalletje van te veel willen in een te korte tijd.

Dennis Sievers

Welk businessmodel? Ze hebben een goed ‘boekhoudmodel’, maar daar is alles mee gezegd.

Sjaak Spoiler

Het businessmodel van de eigenaren van Groupon is zo veel mogelijk geld aan te trekken en vervolgens zo veel mogelijk geld richting de eigenaren en initiele investeerders door te schuiven.
Dit doen ze al sinds het begin en met de beursgang is natuurlijk de grote klapper gemaakt.
Nina Brink had het niet beter kunnen bedenken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond