Deel dit artikel
-

Komende maand werkonderbrekingen bij PostNL

Komende maand gaan medewerkers van PostNL werkonderbrekingen houden. FNV voert samen met medewerkers van het bedrijf al sinds Kerst 2018 acties om een betere cao.

De cao PostNL is zonder vakbond FNV afgesloten en de leden pikken dat niet, zo zegt de bond. ‘De medewerkers in de postsorteercentra werken op dit soort dagen tegen de klok in. En dat ook nog zonder een redelijke beloning en onder slechte arbeidsomstandigheden. Ook PostNL-chauffeurs staan onder hoge druk. Het is elke dag een race tegen de klok en de werkdagen zijn vaak veel te lang’, aldus FNV-bestuurder Etienne Haneveld

De eerste acties zijn komende week al. Voor consumenten die afhankelijk zijn van de bezorging van hun pakketten door PostNL betekent het mogelijk een dag vertraging, aldus de FNV. ‘Dat is natuurlijk vervelend, maar wij vragen begrip voor de medewerkers van PostNL die goede arbeidsomstandigheden willen. De werknemers voeren nu al een jaar lang actie, zonder dat PostNL met een serieus bod komt’, stelt Haneveld.

Foto FNV

Deel dit bericht

11 Reacties

Arie

Enige tijd geleden bracht post NL een pakje voor de buren, helaas ontsnapte mijn hondje, ik gaf aan dat hij toch harder dan mij kon lopen,en hoopte dat hij weer terug kwam.
Een half uur later kwam post NL terug, ja met mijn hondje voor in de auto.
Gewoon geweldig.
Voor mij geen kwaad woord over post NL.

Simone

1 euro per uur meer waar hebben we het over!
Of geef de postbezorger 0.50 een pakje.
We werken echt keihard!Waardering zou op zijn plaats zijn!Postbezorgers en pakketbezorgers zijn het visitekaartje op straat!

Fred

Zolang bedrijven gratis verzending en gratis retour aanbieden, zijn de bezorgers de dupe zolang Nederlanders voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten zal er niks veranderen.

Toon verberg

Het is wat Fred zegt, en het feit dat bol.com en Coolblue PostNL zo zwaar onder druk zetten, doordat ze zorgen voor 25 – 30 % van de pakketten, die Postnl vervolgens voor bodemprijzen mag bezorgen helpt daar zeker niet bij. PostNL heeft daardoor geen geld in kas om een fatsoenlijk salaris te betalen of kwaliteit te waarborgen in hun netwerk, waardoor er ook veel klachten zijn en een overname aanbod vanuit BPost dan ook zeker niet raar was. Wat toen der tijd jammer genoeg niet geaccepteerd is, en wellicht wel beter was geweest voor het personeel van PostNL en het bedrijf zelf. Want Postnl heeft over een paar jaar op deze manier echt geen bestaansrecht meer. Want BPost of eigenlijk Radial had wel fatsoenlijke prijzen af kunnen dwingen van bol.com en Coolblue doordat ze internationaal werken en behoorlijk wat groter zijn en daardoor een stuk sterker staan. En wat nog het trieste van het hele verhaal is dat bol.com enkel verlies draait en Coolblue het met een magere 1% winstmarge moest doen vorig jaar.. Dan kun je je afvragen waar we met zijn allen dan toch eigenlijk mee bezig zijn.

Topsnoep.nl

Het is helaas de macht van de “grote” jongens wat telt.
Massa is kassa en kassa is waar een bedrijf op draait. Dus zeggen de grote afnemers van Postnl wil geen grote klant verliezen dan moet je prijs naar beneden. We weten allemaal inmiddels wat er gebeurt als de hoeveelheden dalen in postvolume, de prijs per brief stijgt.
Dit is weer een voorbeeld van wat de EU ons aandoet met z’n privatisering regels. Er rijden vele busjes en vrachtauto’s om alle pakketaanbieders ten dienste te zijn (wat natuurlijk slecht is voor het milieu) en de grootverbruikers bepalen hun prijs met alle nadelen van slecht betaald werk en relatief hoge prijzen voor de kleinere afnemers.
Maar we moesten zo nodig privatiseren!
Ik ken de post van binnenuit en natuurlijk waren er slagen te maken om het bedrijf efficiënter te laten werken, maar dat geld voor onze hele overheidsapparaat, het was een goede werkgever, die toch klantgericht werkte en daar is helaas weinig van over.

Alex

Dat gelul over gratis verzending trap ik niet in. Als de verzending gratis wordt aangeboden betaal je er al voor in de algemene prijs. PostNL heeft hier niks mee te maken en krijgt gewoon de standaard verzendkosten. Het probleem js dat PostNL zelf niet meer geld wil neerleggen voor extra chauffeurs en bezorgers. Tevens is het wel kinderachtig om in de drukste bezorgmaand te gaan staken. Je hebt er zelf voor gekozen bezorger te worden.

Rob

Ik hoop dat er ooit nog eens een post bezorg dienst komt die wel de pakketjes tot aan je voor deur bezorgt. Want dat schijnt nogal moeilijk te zijn voor post NL bezorgers.

Willem

@Rob Misschien woon jij in een grot want de bezorger komt tot aan de deur, behalve als je 6 hoog op een flat woont.
En voordeur is een woord.

Rob

@Willem is dat alles wat je te zeggen hebt. Er bestaan hele websites waar mensen hun frustratie uiten over het gezeik van jullie post bezorgers. Dus volgens jou leeft dus heel Nederland in een grot.
Willem ik wens je het beste en hopelijk lukt het je om een voordeur te vinden.

Guy Geoffroy Chateau

Het probleem zit hem simpelweg in het feit dat niet de consumenten, maar de zakkenvullers in de bestuurskamers voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Het liefst steken ze iedere euro die naar PostNL gaat in eigen zak en ze staan er helemaal niet bij stil dat een fatsoenlijke bezorging van post en pakketten deel uitmaakt van het maatschappelijk functioneren.

Postbode was ooit een beroep dat serieus werd genomen en dat bleek destijds ook uit de arbeidsvoorwaarden. Als er al problemen waren met post- en pakketbezorging lagen ze destijds vooral bij de leveranciers of klanten zelf en niet bij de PTT.

Bij PostNL is hun core business tegenwoordig voor zowat iedere werknemer een parttime baan geworden, waarbij ook veel beunhazen in dienst worden genomen. Het is zelfs zo erg dat men daar tot twee keer toe een afspraak niet na komt bij een service (Extra@Home) waar je zelfs extra voor betaalt!

Ik begrijp de bezorgers van PostNL wel. Het probleem ligt niet (hoofdzakelijk) bij hen en evenmin bij de consumenten. Het is gewoon een belabberde bedrijfsvoering waar de top van PostNL én politiek Den Haag voor verantwoordelijk is!

Fien

Ik zou graag zien dat er meer panden komen waarbij je zelf je pakket kunt ophalen wanneer jij dat wil.

Mogen best wel veel mensen werkzaam zijn die toezicht houden en alles in goede banen leiden voor een goed salaris.

School de bezorgers maar om tot een dergelijke functie

Eventueel zouden ze in tijden waarbij het wat rustiger is een opleiding naar keuze kunnen doen, bijvoorbeeld programmeren.

Ik denk dat het bezorgen van pakketjes aan de deuren echt zijn tijd heeft gehad of je moet deze service nog aanbieden aan mensen die dat per se willen, maar dan wel tegen een hoger tarief waarbij deze bezorgers ook een goede salaris hebben.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond