(Emerce TV) Koopjessite iBOOD overweegt WhatsApp als verkoopkanaal

Dealsite iBOOD test momenteel WhatsApp om loyale klanten voorrang te bieden bij aanbiedingen. Dat vertelt Lukas Jorissen in de Emerce videocollectie Marketing Automation.
In 2011 snuffelde MediaMarkt al aan iBOOD en in 2015 nam het uiteindelijk een meerderheidsbelang in de koopjessite. “We hadden gedacht dat we onder moederbedrijf Saturn snel konden groeien, maar dat viel tegen. Directeur Jöran Prinssen zei toen: ik laat dit bedrijf niet ten onder gaan.”
Het moederbedrijf van MediaMarkt verkocht iBOOD in 2019 aan het management van het bedrijf en de Nederlandse investeerder Walvis.
Drie jaar lang is iBOOD bezig geweest om de marketing, inkoop en verkoop systemen op elkaar af te stemmen. “We hebben alles zelf ontwikkeld en we zijn nu enorm datagedreven.”
Email is het belangrijkste communicatiekanaal en de rol van affiliates is minstens zo belangrijk.
“Ons credo is dat bij ons alles 20 procent goedkoper is dan het goedkoopste aanbod elders. Wel zien we dat partijen hun prijzen vaker aanpassen nadat aanbiedingen live hebben gezet.”
Een fanatieke groep gebruikers heeft handige scripts geschreven zodat ze meteen op een aanbod kunnen reageren, waardoor anderen vaak achter het net vissen. Die loyale fans zijn wellicht beter geholpen met een eigen kanaal, zoals WhatsApp, suggereert Michael Uenk van Insider, die iBOOD technisch bijstaat.
Naar TikTok wordt nog niet serieus gekeken. Jorissen: “Het is een aantrekkelijk medium, waarbij je in je feed bijvoorbeeld een paar schoenen kunt kopen, maar TikTok stelt nog te weinig tools ter beschikking waarmee partijen als iBOOD uit de voeten kunnen.”
De video iBoods data- en personalisatiestrategie: hét fundament voor groei is na registratie gratis te bekijken.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond