Deel dit artikel
-

Omzet- en winstdaling voor KPN in Q1

De omzet en de overige opbrengsten van KPN zijn in het eerste kwartaal van 2013 met 8,8 procent gedaald tot 2,911 miljard euro, vooral door de verkoop van Getronics International en een daling van de omzet bij NetCo, Zakelijke Markt, Consumenten Mobiel en in Duitsland. De omzet van Consumenten Thuis steeg in het eerste kwartaal.

De nettowinst halveerde (pdf) tot 140 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (EBITDA) daalde met 12 procent tot 994 miljoen euro. De nettowinst is negatief beïnvloed door een aantal factoren, waaronder een lagere operationele winst, hogere investeringen in klanten en hogere afschrijvingen.

Analisten hadden gemikt op een omzetdaling van 3.191 naar 2.955 miljoen euro vanwege de toegenomen concurrentie op de Nederlandse thuismarkt en investeringen in de eveneens zwaar bevochten Duitse markt.

Met name de zakelijke markt ligt moeilijk, zo blijkt uit de zojuist gepubliceerde cijfers. In het eerste kwartaal was er sprake van een verminderde vraag naar traditionele diensten, dalende verkeersvolumes, prijsdruk en minder hardware verkopen. De aanhoudend moeilijke macro economische omstandigheden zorgden voor een daling van de orderinstroom bij corporate klanten, zegt KPN.

In Duitsland optimaliseren meer klanten hun tarieven en gebruik, wat heeft geleid tot een lagere omzetgroei uit mobiele diensten. BASE Company (voorheen KPN Group Belgium) had in het eerste kwartaal te kampen met toegenomen concurrentie. Hierdoor daalde de onderliggende groei van de dienstenomzet in het kwartaal naar 1,9 procent.

Voor het derde kwartaal op rij steeg het aantal breedbandklanten, met 15.000 in het eerste kwartaal van 2013. Het breedband marktaandeel bleef in het eerste kwartaal stabiel op 41 procent ten opzichte van het vierde kwartaal van 2012. KPN blijft ook groeien in interactieve televisie . Er kwamen 116.000 nieuwe interactieve televisie abonnees bij. Het televisie marktaandeel steeg naar 24 procent, vergeleken met 18 procent een jaar eerder.

KPN heeft nu 399.000 glasvezelklanten, wat resulteert in een FttH penetratie in KPN’s glasvezelgebieden van 30 procent.

Met name de introductie van KPN Compleet, het quad play aanbod van KPN, heeft geresulteerd in 30.000 aanmeldingen in het eerste kwartaal. KPN Compleet biedt extra voordelen voor klanten met een Alles-in-één Pakket (interactieve televisie, Internet en Bellen) én een of meerdere mobiele abonnementen.

In het segment Consumenten Mobiel daalde in het eerste kwartaal de onderliggende omzet uit mobiele diensten als gevolg van minder bel- en SMS verkeer, gedeeltelijk gecompenseerd door een stijging van de gecommitteerde omzet uit abonnementen.

Nederland zal naar verwachting stabiliseren richting 2014. De volgende fase in de strategie van KPN in Duitsland zal naar verwachting leiden tot groei van de dienstenomzet, bij lagere marges, met name in 2013.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Bloxter

Hier kun je een abonnement vergelijken zonder of met toestel lease. Ik was er erg blij mee.

maria

ik = de behulpzame aanbieder van al dat moois?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond