Deel dit artikel
-

KPN: ’85 procent Hi-klanten gebruikt Whatsapp’

Negen van de tien klanten van Hi met een smartphone, 85 procent, gebruikt Whatsapp. Een jaar geleden was dat nul procent. Consumenten gaan vast en mobiel internet significant anders gebruiken. KPN past zijn strategie tot 2015 daar op aan.

Deze zomer brengt KPN nieuwe mobiele data-abonnementen op de markt. “We gaan niet blokkeren, maar wel tariferen”, aldus topman Eelco Blok zojuist tijdens een telefonische presentatie van zijn strategie tot 2015 aan de Nederlandse pers.

“In de nieuwe abonnementen staan data centraal. Mobiel internet wordt duurder”, zegt Blok. “We gaan geen specifieke apps blokkeren, maar wel de toegang tariferen. Denk bijvoorbeeld aan mobiele VoIP zoals Skype”. Klanten van alle mobiele KPN-operators gaan geld betalen om diensten te activeren.

De nieuwe abonnementen gelden enkel voor nieuwe klanten vanaf de zomer. Bestaande klanten vallen buiten de nieuwe regels.

In de zomer brengt KPN een nieuw product uit, KPN Compleet. Dat is een pakket met internet, telefonie en televisie. Bij andere bedrijven als UPC en Ziggo blijkt ook dat in deze ‘gemaksproducten’ de grootste groei zit. Blok: “We leveren per klant nu 1,8 diensten. Het doel is om dat te verhogen naar 2,4”. Om dit te faciliteren investeert KPN in nieuwe technieken om zijn bestaande kopernet te versnellen tot tientallen Mbps.

Blok: “We rollen glasvezel stapsgewijs uit naar de regio. Glas is op lange termijn superieur”.

In Duitsland moet de omzet uit mobiel dataverkeer komende vier jaar met een factor vier groeien:

Deel dit bericht

18 Reacties

Mark

Tot zover net neutraliteit. Ik zit zelf bij KPN, maar door dit soort beleid ben ik daar volgend jaar bij de eerstvolgende gelegenheid weg. Wie denkt KPN wel niet dat ze zijn om mij te laten betalen voor welke diensten ik besluit te gebruiken over het data abonnement wat ik heb afgesloten? Als de andere providers dit NIET doen, dan haalt KPN echt geen 45% (volgens hun strategie) van de mobiele markt in 2015, dan mogen ze blij zijn met 20%.

Jim James

“We gaan niet blokkeren, maar wel tariferen”
Vervolgens:
“We gaan geen specifieke apps tariferen, maar wel de toegang. Denk bijvoorbeeld aan mobiele VoIP zoals Skype”. Klanten van alle mobiele KPN-operators gaan geld betalen om die dienst te activeren.

Het is dus niet geblokkeerd maar je moet het wel activeren anders kun je van de dienst ‘die overigens gratis is’ geen gebruik maken.

Ach laat de telecom maffia maar lekker doorgaan met hun plannetjes. Als mobiel internet op het juiste niveau staat qua snelheid en beschikbaarheid, zullen de eerste mobiele aanbieders opstaan die enkel nog diensten (ook bellen) over internet aanbieden. Aan de andere kant wel triest hoe Telecom providers schijnbaar ongestraft hun geldkoeien mogen uitknijpen met dit soort kunstgrepen.

Sanne

Ik zit ook bij KPN, daar hanteren ze bij een mobile internet abbo nog dat je het buitenland tarief betaald als je over je bundel heen gaat. Dus een rekening van laten we zeggen EUR 1000,- als je in een maand per ongeluk iets meer gebruikt hebt.. Andere knijpen het abonnement gewoon naar een veel lagere snelheid. Het beleid van KPN is puur gericht op verdienen en niet op gemak voor de gebruikers. Ik ga zo snel mogelijk web bij KPN door dit soort praktijken…

Mark Vletter

Het is heel raar dat KPN dit doet. In 2010 nog reclame maken voor PINGEN en nu de concurrent (WA) blokkeren en er extra geld voor vragen. Protectionisme werkt over het algemeen eerder tegen je dan voor je (muziekindustrie?). Innovativiteit zou KPN niet misstaan. Zie ook Netneutraliteit en mobiel internet: http://voys.nl/nieuws/opinie-netneutraliteit-op-mobiele-netwerken.html

peelduiker

Het is toch nooit anders geweest met KPN. Ze hebben een service van lek mijn vestje. Het enige waar ze in geinteresseerd zijn is om over de rug van de klant zoveel mogelijk geld verdienen. Je kunt nu nog steeds zien dat het van vroeger uit een log ambtenaren apparaat was…totaal niet klantgericht. Zeg toch massaal je abonnement op dat is de enige manier om bedrijven die op deze manier werken op de knieen te krijgen.

Jacques

Juist van een grote organisatie als KPN zou je toch kunnen verwachten dat men innovatief is in de ontwikkeling van nwe Produkten. Nee, men wacht tot anderen deze ontwikkeld en gaat dan geld vragen voor het gebruik ervan. Waar zijn de uitvinders in deze enorme organisatie? Vroeger was er respect voor KPN, daar blijft niet veel meer van over. Zonde.

Lewis

kpn zijn dus boeven, t-mobile heeft een slecht netwerk, waar moet je dan naar toe? vodafone dan maar?

Roger

Typisch het gedrag van een regentesk bedrijf. Niet nadenken over nieuwe business modellen, innovaties etc. Gewoon blijven melken. Je kunt er nu op wachten dat er apps komen die de tariefiëring omzeilen. Het enige positieve dat ik zie is de verdere uitrol van glasvezel. Wat ze nu met mobiel internet gaan doen is de gebruiker dwingen te zoeken naar apps waar je hetzelfde mee kan doen als met whatsapp, maar dan graties. We blijven tenslotte Nederlandsers.

Jannemiek - Emerce

@Roger, Goed punt. Maar over nieuwe business modellen gesproken, welke kant moet KPN volgens jou op nu ze dit toenemende gebruik zien van mobiel internet en bijbehorende apps als Whatsapp?

Paul

Het is eigenlijk heel simpel.

Situatie vroeger: stabiele kosten (infrastructuur staat), elk extra gebruik is hogere winst

Situatie nu: variabele kosten (meer dataverkeer is meer kosten), elk extra gebruik is lagere winst.

Er zal dus gewoon per Gb afgerekend gaan moeten worden. Waarbij elk extra gebruik weer extra winst gaat opleveren.

Henri Koppen

Ik kan er echt niet bij dat KPN het idee heeft om extra te vragen voor DATA die gaat over een specifieke dienst. Als er al een kans van slagen zou zijn, zou dat zijn als alle mobiele data aanbieders dit gaan doen. Die kijken wel uit en vangen met liefde de weglopende klanten op. Het betekend ook dat KPN op protocol niveau gaat meekijken wat jij met het internet doet, of anders poorten dicht gaat zetten, iets wat hun ook de kop gaat kosten of waarbij de app gewoon over gaat op een andere poort (bijv. 80). KPN kan en zal hier niets mee winnen. Haha, ik zie het al voor me. Owh, ik zie dat u zakelijke e-mails stuurt, die kosten natuurlijk meer dan prive mails. Wij moeten immers ook verdienen.

Waar is je onderscheidend vernogen KPN? Dit is je verzetten tegen innovatie. Zo hard als WhatsUp groeit zal KPN op dit gebied slinken.

Heb niets tegen KPN, maar wie dit verzonnen heeft kunnen ze beter direct afscheid van nemen. Dit is een doodsteek.

lars

Haha ik ben 1 van die 85 procent van de klanten die WA gebruikt. Ik ben dus ook 1 van die 85 procent van de klanten die weggaat. KPN weet niet waar ze aan beginnen, ze hebben nu mensen moeten ontslaan door whatsapp, maar als ze daarvoor gaan laten betalen, zullen ze dus 85 % van hun klanten verliezen = 85% van hun medewerkers moeten ontslaan.

Peter Mulders

Het is belachelijk en zeer arrogant van KPN als ze denken dat ze als enige provider extra geld kunnen vragen voor diensten als Ping en WhatsApp. Ik ben één van de KPN-klanten die WhatsApp gebruikt en volgens mij heb ik net op tijd verlengd om onder die heffing uit te komen. Mocht mijn volgende abbo ook zo’n heffing kennen dan ga ik sowieso weg, en ik denk ontzettend veel anderen met mij. Bovendien merk ik dat veel mensen, waaronder ik, naast WhatsApp OOK gewoon netjes betalven voor belminuten en sms-bundels. Hele domme zet van KPN. In voorgaande reacties lees ik ook dat KPN slechte klantenservices heeft. Ook daar ben ik het mee eens; zelden zo slecht geholpen als bij KPN. Overigens was de dame die me (in een winkel) geholpen heeft met verlengen wél uitermate behulpzaam en correct. Dat mag dan ook wel weer gezegd. Ik volg de ontwikkelingen met belangstelling..

jduerinck

Ja de problemen liggen in het feit dat KPN en de andere providers liggen te slapen te weinig creativiteit ze moeten nieuwe diensten ontwikkelen en hun dealers respecteren ipv de klanten zelf weg pikken zoals ze allemaal doen bij verzekeringen mag dit niet en bij gsm mag alles dus ja waarom zou een dealer ideeen aan de providers doorgeven? in andere landen zijn er al leuke vaste net en mobile diensten beschikbaar dus wordt wakker en bedenk nieuwe diensten ipv nu te gaan pesten bij die diensten kunnen ook weer tarief plannen gemaakt worden en dus meer winst!

Beatie

Ook in ben een van de KPN klanten die WA gebruikt! En ook ik ben meteen weg als ze doorgaan met het laten betalen voor diensten die niet eens van hun zijn.. Denk dat iedereen er zo over denkt. straks gaan ze ook nog hyves, facebook ed.. aan banden leggen? Ze zijn gek.. dat kost hun heel veel klanten…

Amos Kater

Ik ben blij dat ik niet meer werk bij KPN. Wat een oplichters.

angel

KPN is helemaal gek geworden!!!!!! Dit heeft niets met kostprijs te maken alleen met geld verdienen!!!!!!!! KPN je hebt weer een abonnee minder als mijn contract afloopt!!!!!

popsie

Gaat Telfort hier ook bij behoren (moederbedrijf van kpn)??
Wat is dit toch allemaal voor een geapenkooi zeg!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond