Deel dit artikel
-

KPN meet kijkgedrag IPTV

KPN kan het kijkgedrag van zijn IPTV dienst, die vanaf volgend jaar via ADSL2+ wordt aangeboden, van minuut tot minuut volgen. “We kunnen het kijkgedrag per IP adres analyseren,” vertelde Ludolf Rasterhoff van KPN TV vanochtend op het Broadcast Jaarcongres TV en Internet in 't Spant in Bussum.

KPN begint volgende maand met een “commerciële pilot”, waarna de dienst in het eerste kwartaal van 2006 op grote schaal wordt uitgerold. Via een decoder met een elektronische programmagids kan de consument dan kiezen uit minstens vijftig verschillende kanalen, programma’s opnemen en weer terugkijken, of tegen betaling speelfilms bestellen.

Rasterhoff lichtte vanochtend al een tipje van de sluier op over IPTV. Zo toonde hij het menu waarmee kijkers diensten als Programma Gemist kunnen selecteren. “We zijn in gesprek met tientallen zenders, omroepen en productiehuizen. We hebben bij de start al een veel groter aanbod dan de kabelaars.” KPN zegt onder meer met producent Endemol te hebben gepraat.

Rasterhoff verwacht dat met IPTV een nieuw soort kijken zal ontstaan. “Het begrip livetelevisie gaat verdwijnen, want het gaat steeds meer de kant op van uitgesteld kijken en kijken op momenten dat het jou uitkomt.”

KPN wil het kijkgedrag van zijn abonnees ten behoeve van adverteerders nauwkeurig in kaart brengen. Volgens Rasterhoff is ongeveer een week geleden hierover een contract met een Britse partij getekend. “We kunnen straks zien of huishoudens sport- of kinderprogramma’s kijken. Daaruit kun je dan bijvoorbeeld afleiden huishoudens kinderen hebben. Vervolgens kun je het advertentieaanbod daarop afstemmen door kijkers gerichte reclame voor te zetten. Consumenten kunnen met een druk op de knop artikelen bestellen. Die zetten wij dan op de maandelijkse rekening.” Rasterhoff denkt zelfs dat het op lange termijn mogelijk wordt “om te voorspellen wat abonnees gaan kijken. Net als bij Amazon zouden we kijkers dan op andere programma’s kunnen wijzen.”

Rasterhoff, tot voor kort manager Consumenten Marketing bij KPN Mobiel, ging niet in op een vraag uit de zaal of KPN zijn abonnees toestemming zal vragen voor het vergaren van de gegevens, anders dan “dat we daar heel netjes mee om zullen gaan”.

Rasterhoff liet in Bussum ook een kastje zien waarmee laptopgebruikers digitale tv – het Digitenne aanbod – kunnen ontvangen. KPN is het apparaat, dat het bedrijf zelf heeft laten ontwikkelen, nog aan het testen. Het IPTV aanbod zal vooralsnog niet mobiel worden aangeboden, ook niet via mobiele telefoons aldus KPN, omdat mobiel kijken een andere gebruikservaring vergt.

Deel dit bericht

5 Reacties

O-Ishi

Opwindend is nog heel licht uitgedrukt. Vind dit wel heel erg mooi spul.

Arjan

Deze metingen zijn niet nieuw, wij hosten onze IPTV via streamzilla.nl en krijgen erg secuur inzicht in kijkgedrag. Wel nieuw is dat het zo massaal wordt gemeten. Goede zaak.

Kees

De wereld wordt de komende maanden volledig op zijn kop gezet. Ik ben benieuwd hoe de mediaburo's zullen reageren op het nieuwe kijkgedrag en tot nieuwe concepten gaan komen. reclameblokken op de zender zullen grotendeels verleden tijd worden, interactie ne maatwerk 1:1 heeft de toekomst.

Joop

Ik begrijp dan ook niet waarom kijkers bereid zijn voor die dienst te betalen.Je levert als kijker belangrijke informatie aan, juist daar moet voor betaald worden ipv andersom

Arjan

Joop: het kan ook in je voordeel werken. Dankzij nauwkeurige metingen hoef je niet meer geconfronteerd te worden met libresse, omo en lipstick reclame. Wel meer McDonalds en Scarlet en wie kan daar nu iets op tegen hebben :-O

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond