Deel dit artikel
-

KPN met Simyo in ‘no frills’-telefonie

KPN heeft onder de naam Simyo een nieuw mobiel concept gelanceerd. Simyo is volgens KPN een nieuw 'no nonsense' merk dat zich richt op mensen die mobiele telefonie inmiddels als een commodity zien en voor een vaste prijs willen bellen en sms'en. De introductie van Simyo lijkt vooral een reactie te zijn op de komst van EasyMobile dat eigenlijk een zelfde soort propositie heeft. KPN stapt daarmee dus in “no frills”-telefonie.

’No frills’ staat voor telefonie die ontdaan is van alle toeters en bellen en afrekent met alle uiterlijke schijn. Dat dat zo is, bleek ook tijdens de presentatie van KPN. Daar liet KPN weten dat het Simyo graag vergelijkt met supermarktconcern C1000. Dat hanteert de slogan: ’Geen fratsen.’ Een andere supermarkt waarmee Simyo zich mee associeert is Aldi. Wie een Aldi binnenloopt, ziet alleen maar rekken met producten. De winkel is verder ontdaan van alle franje. Ook dat verwoordt volgens KPN waar Simyo voor staat. Bij Simyo is geen abonnement en er wordt geen gratis toestel verstrekt.

Simyo werd eerder al in Duitsland en in België gelanceerd. Dat gebeurde in mei van dit jaar. easyMobile start binnenkort ook op de Duitse markt. Later dit jaar zal easyMobile ook in Nederland gelanceerd worden. De lancering ervan in stond eigenlijk al voor deze zomer gepland, maar werd om onduidelijke redenen uitgesteld.

Saillant detail: EasyMobile gaat van het netwerk van Telfort gebruik maken, de prijsvechter die onlangs door KPN werd ingelijfd. Met Simyo lijkt KPN zijn eigen mvno te introduceren die daarbij wel gebruik maakt van het netwerk van KPN. Het is KPN opgevallen dat sommige mvno’s zoals bijvoorbeeld Heyah in Polen en Telmore in Denemarken redelijk succesvol zijn gebleken door met een ‘no nonsense’-aanbod te komen. Het telefoonverkeer van Simyo wordt afgehandeld via de bestaande netwerken van KPN, E-plus (Duitsland) en Base (België).

Volgens Eric-Jan Doorenbosch, die van Planet afkomstig is en Simyo in Nederland gaat leiden, is Simyo ontstaan vanuit de vraag van de klant. “Simyo is voor klanten die mobiele telefonie als iets vanzelfsprekends zien, zoals gas, water en licht. Het is ook voor de consument die transparantie wil en voor de klant die de gedifferentieerde tarieven meer dan zat is.”

Simyo richt zich op 30-plussers en combineert de voordelen van prepaid en abonnementen. “Niet bellen is niet betalen,” aldus Doorenbosch. Bellen bij Simyo kost 0,18 euro per minuut, het versturen van een sms’je 0,09 euro. Hoewel Simyo.nl voor de prijsbewuste beller is, is het volgens Marco Visser, commercieel directeur van KPN, niet de bedoeling dat Simyo ook met prijsvechter Telfort gaat concurreren.

Volgens Ed Achterberg van vakpublicatie Telecompaper lijkt het nieuwe product ook wel wat op dat van concurrenten Vodafone en Orange die eerder al Orange Smart en Vodafone Simply introduceerden. “Wat dat betreft is het niet nieuw wat KPN doet. Ik ben wel erg benieuwd op welke klanten ze zich nu echt gaan richten. Willen ze vooral pre- of postpaid klanten binnenhalen?”

Bij Simyo zal de nadruk voor een belangrijk deel ook op internet komen te liggen. Selfservice speelt hierbij een centrale rol. Zo kan de gebruiker bijvoorbeeld zijn beltegoed via internet opwaarderen. Verder moet de simkaart die in de telefoon gaat ook online worden besteld. De internetkassa op de site (waar ook afgerekend kan worden met een creditcard) werd geleverd door Ogone. De site zelf is ontworpen door Achtung. Mede dankzij het Amsterdamse webbureau dat zich heeft gespecialiseerd in concept en creatie zijn gebruikers van de website binnen maximaal 3 stappen waar ze zijn moeten.

Deel dit bericht

13 Reacties

Cees van Laren

Simyo, ik niet begrijpen….. Een eenvoudig, recht toe recht aan concept en dan 18 cent per minuut betalen ?! Ik heb nu een heel eenvoudig abonnement via Debitel voor alleen bellen: 3.50 per maand voor 90 belminuten. Dat is minder dan een kwart dan Simyo gaat berekenen. Hoezo voordelig ????

Rick

@Cees: Debitel 90 voor eur. 3,50 is zeer waarschijnlijk op het Telfort netwerk, oftewel GSM 1800 hetgeen slechte inhuis dekking betekent. Simyo is op het KPN GSM 900 netwerk, oftewel het beste netwerk van Nederland, Vodafone is ook GSM 900 maar toch niet overal dekking. T-Mobile, Telfort en Orange is GSM 1800 -> kwalitatief slechter netwerk dan GSM 900.  0.18 euro cent per minuut PIEK zonder abonnement is scherp !

Sonia

Pas op! Ze hebben wel problemen met de portering van jullie oude nummers!!!!!Vanaf bijna 2 weken kan ik niet met mijn mobile bellen, terwijl ik heb wel mijn credit opgeladen!  P.S. sorry voor mijn slecht nederlands.

Peter

Mijn vriendin besteld ook een simyo kaart binnen een dag geld was haar geld afgescheven maar geen kaart. De aanvraag was niet aangekomen zijden ze. Ze moest haar rek.nr en p.nr doorgeven dan zouden ze de vijf euro terug storten. En kan ze het opnieuw proberen werd haar verteld.Nou dat kun je wel vergeten tot nu geen geld terug zelf geen reactie op de brief en e-mail die wij hebben verstuurd.Simyo bedankt

rook

Sinds een week nu symio. Mijn overweging: geen vast abonnement. Alles snel in huis, kaart, codes, top. Ook overzicht kosten op site top.

Berend

Simyo is perfect.Kaart besteld via internet en snel gekregen.Mijn eigen nummer is overgezet duurde ongever twee weken en het werkt nu prima.

Peter

Ik heb ook een Symio kaart, inmiddels vanaf october, ben inmiddels ook verschillende keren afgesloten geweest omdat ze hun administratie niet op orde hebben en dus doodleuk zeggen ja we hebben uw betaling niet binnen, vervolgens na een mail met het afschrift weer aangesloten, it is mij nu al 3x gebeurt en inmiddels weer afgesloten omdat ze zeggen dat er bedragen in november en december niet zijn betaald, terwijl ze en incasso hebben gedaan.Fijne administratie dus om na 3 en 4 maanden er achter te komen dat er niet betaald is, terwijl dit wel het geval is.Zelfs bevestigd door een medewerkster van Symio eind vorige maand nog. Dus de administratie laat veel tewensen oer bij Symio.

thystan

het is zo dat jij wel goedkoop belt, maar als anderen naar jou (simyo) bellen dat ze heel veel kwijt zijn — en dat het DAAROM zo goedkoop is en die 'no fratsen' eigenlijk gewoon bezuinigingen van hun kant zijn

Kasper Katje

[quote]’No frills’ staat voor telefonie die ontdaan is van alle toeters en bellen en afrekent met alle uiterlijke schijn.[/quote] Geen fratsen? Hoe noem je dan een anti-campagne a la <a href=" http://www.reddeprepaidbeller.nl">Red de prepaidbeller</a> tegen zichzelf? Simyo posters zijn overgeplakt en er is zogenaamd actie gevoerd bij het hoofdkantoor van Simyo. Mij bekroop meteen het gevoel dat het er allemaal wel erg dik bovenop lag en een simpele check bij de SIDN bevestigde dit. Het domein van de actiesite is geregistreerd door KPN, moederbedrijf van Simyo, en het contactemailadres eindigd wonderbaarlijk genoeg op @simyo.nl . Wat ik echter nog het ergste vind is dat er geschermd wordt met fake marktonderzoekresultaten van Intomarkt, wat toch de indruk moet wekken dat het om het legitieme bureau Intomart gaat lijkt mij. Rare fratsen vind ik dat.

hennie

Wij hebben ook een sim kaart gekregen met 5 euro beltegoed. Dit hebben we opgebruikt. Maar omdat de ontvangst slecht was hebben we besloten om niet weer op te waarderen. We hebben de simkaart weggegooid. Toen kregen we allemaal aanmaningen dat we onze sim kaart moestren op waarderen. Dit hebben we afgedaan als reclame.Nu kreeg ik vandaag een brief van een incasso buro dat we 81 euro moeten betalen!!!! Er zou met onze sim kaart voor 43 euro zijn gebeld. Je kunt namelijk met de simkaart gewoon bellen zonder beltegoed. Het gebelde wordt dan later verrekend. Maar wij hebben nooit een nota of zoiets gehad. En er staat ook niets over op de website. Ik voel me ontzettend belazerd en zal dus niemand adviseren om met Simyo in zee teg aan.

wim

Ik heb ook slechte ervaring met Simyo. Ik had direct 30 euro beltegoed genomen, maar toen ik hoorde dat het porteren van mijn nummer 3-6 weken zou duren ben ik afgehaakt en heb direct alles retour gestuurd. Na 2 maanden heb ik mijn geld nog niet retour, ondanks dat ik aan al hun voorwaarden heb voldaan.Voor mij dus nooit geen Simyo meer.

Wil

Tja, wie gooit er ook een SIMkaart weg zonder hem door te knippen? Overigens moet je altijd de kleine lettertjes lezen als je een contract sluit wat je dus ook bij prepaid doet! Ik ben tevreden omdat het KPN netwerk nog steeds samen met Vodafone tot de beste hoort (binnenshuis met name) en je dus voor weinig geld prima kan bellen.

Chris van Atten

Het zou mij allemaal worst wezen, ik vindt het een belachelijke zaak dat een bedrijf niet meer telefonisch is te bereiken. Kun je doodleuk een mailtje sturen en maar afwachten……………….Alsof ik niks beters te doen heb.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond