KPN zoekt partners voor IPTV

KPN zoekt partners voor IPTV, de internet televisiedienst die binnenkort van start zal gaan. Het telecombedrijf is vooral geïnteresseerd in adverteerders die eigen programma's kunnen leveren.
Op het IPTV congres in Media Plaza in Utrecht lichtte KPN vorige week ten overstaan van adverteerders en marketingdeskundigen alvast een tipje van de sluier op over zijn nieuwe internetdienst. Daarvan is de lanceerdatum nog altijd niet bekend. Ludolf Rasterhoff, directeur KPN TV, herhaalde nog maar eens dat KPN IPTV in het tweede kwartaal van 2006 van start zal gaan, "dus hebben we in principe nog tot eind juni de tijd."
Bij IPTV wordt een groot aantal reguliere televisiezenders aangeboden, aangevuld met programma's die op verzoek of tegen betaling opgevraagd kunnen worden, waaronder het aanbod van Uitzending Gemist. Kijkers kunnen programma's ook opnemen en dus 'uitgesteld kijken'.
Op basis van klantgegevens en IP adressen kan KPN reclames tonen die bijvoorbeeld op ouderen of jonge gezinnen zijn afgestend. Vijftig plussers krijgen dan bijvoorbeeld geen pampersreclames voorgeschoteld.
In een later stadium wil KPN werken met gedetailleerde gebruikersprofielen die klanten zelf moeten aanmaken. "Zover zijn we nog niet," aldus Egging. "Daarvoor hebben we trouwens ook de toestemming van kijkers nodig." Van direct marketing televisie zal voorlopig dan ook nog geen sprake zijn, wel van 'regionalisering'.
Volgens Egging biedt IPTV volop nieuwe mogelijkheden voor adverteerders. De 30 seconden reclame is geen noodzakelijkheid meer, adverteerders kunnen als ze dat willen ook eigen programma’s ontwikkelen. KPN zal ook een tv portal inrichten met zoekmogelijkheden. "Ook daar zou je gerichte advertenties kunnen tonen, zoals bij Google gebeurt."
KPN introduceert ook de zogenoemde 'rode knop', zoals die bij Engelse digitale televisie al gemeengoed is. Daarmee kunnen kijkers artikelen in reclames of programma’s bestellen. KPN overweegt hiervoor een eigen betaal-verwerkingsysteem op te zetten.
Op de vraag of KPN wel voldoende ervaring heeft met het benaderen van adverteerders, moest Egging toegeven dat "we nog zoekende zijn. We willen graag met jullie samenwerken."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reactie
Tyrone de hoop
""KPN introduceert ook de zogenoemde 'rode knop', zoals die bij Engelse digitale televisie al gemeengoed is. Daarmee kunnen kijkers artikelen in reclames of programma’s bestellen. KPN overweegt hiervoor een eigen betaal-verwerkingsysteem op te zetten"" En dat nu dat Ideal eindelijk een goed betaalmiddel begint te worden….. KPN kan IPTV ook gratis aanbieden, zoals ook op http://www.tvtijd.nl gebeurt… Zou mooi initiatief zijn!