Deel dit artikel
-

Krantenkiosk Blendle naar Duitsland

De Nederlandse online kiosk Blendle heeft zijn eerste grote internationale stap gezet. Het bedrijf heeft contracten gesloten met alle grote Duitse uitgevers, waaronder Der Spiegel, Die Zeit en Stern. In totaal zullen zeker dertig kranten en tijdschriften beschikbaar zijn in de Duitse versie van Blendle.

Net als in Nederland was het in Duitsland niet mogelijk om losse artikelen te kopen. Hoewel genoeg uitgevers interesse hadden, duurden de onderhandelingen zeker negen maanden. Naast nationale kranten als Die Welt en Bild worden ook regionale kranten en tijdschriften als Flug Revue, 11 Freunde en Sportbild aangeboden.

Nederlandse uitgevers waren een jaar geleden nog bezorgd over mogelijke kannibalisatie op inkomsten uit abonnementen. Die angst lijkt ongegrond, stelt Blendle. Na het eerste jaar verdienen Nederlandse uitgevers meer aan Blendle dan aan Apple.

Volgens Philippe Remarque, hoofdredacteur van De Volkskrant, helpt Blendle ‘ons om mensen te bereiken die geen kranten kopen, maar wel geïnteresseerd zijn in kwaliteitsjournalistiek. Dat zou zomaar goede marketing kunnen zijn voor onze abonnementen.’

Blendle werd ongeveer een jaar geleden gelanceerd in Nederland en telt inmiddels meer dan 300.000 gebruikers. Zes maanden na de start kreeg het bedrijf een investering van drie miljoen euro van The New York Times en de Duitse uitgever Axel Springer. Er wordt ook gewerkt aan een Amerikaanse versie: The Wall Street Journal, The Washington Post en The Economist zijn al in de kiosk te vinden.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond