Kwart Duitse tv-reclame door internetbedrijven
Bijna een kwart van de uitgaven aan tv-reclame in Duitsland is afkomstig van internetbedrijven, overwegend e-commercepartijen. In het eerste half jaar van 2016 waren reissites de grootste besteders.
Check24 en trivago gaven in de eerste zes maanden van dit jaar samen meer dan 100 miljoen euro uit aan reclame op televisie. Dat leverde een bereik van rond de 25 miljoen Duitsers op. Airbnb-kloon Wimdu kocht slim, goedkoop in en bereikte voor negen miljoen euro 35 miljoen consumenten.
Nieuwe cijfers van marktonderzoeker XAD laten zien dat internetbedrijven hun tv-budgetten opschroeven in aanvulling op de online reclamebestedingen. E-commercepartijen, want dat is het soort partijen dat doorgaans tv-reclame maakt, vertegenwoordigen 22 procent van de bruto mediabestedingen op televisie. In 2015 was dat twintig procent.
Ter vergelijking: in dezelfde periode gaf Mars 64 miljoen euro uit en Nestlé 72 miljoen.
Vorig jaar behoorden Check24 en trivago ook tot de grootste reclamemakers op televisie. Ze bekleedden toen, gekeken naar het hele jaar, plaats twee en drie. Amazon was nipt nummer een, uitgever Unister de nummer twee.
De oprichter van Unister is eind vorige week dodelijk verongelukt bij een vliegtuigongeluk.
Foto: Jürgen Jung (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond