Deel dit artikel
-

Kwart meer uitgaven aan mobiele apps: 65 miljard dollar

TikTok genereerde in de eerste helft van 2021 920 miljoen dollar omzet en de groei daarin versnelt alleen maar. Nieuwe cijfers van onderzoeker Sensor Tower laten zien dat consumenten afgelopen zes maanden voor 65 miljard dollar uitgaven aan apps.

Het betreft daarbij de optelsom van in-app aankopen, abonnementen en premium apps. Sensor Tower is een van de partijen die het bereik en de verdiensten uitrekenen voor marktonderzoek- en benchmarkdoeleinden.

TikTok verdient onder meer geld met de verkoop van virtuele muntjes die gebruikers aan anderen kunnen doneren.

De meeste verdiensten vinden plaats in de gaming-apps: 45 miljard dollar (+18%). Het overgrote merendeel van de andere apps (85%) verdient zijn geld met de verkoop van abonnementen.

Boeken-apps zijn voor het eerst door de grens van een miljard dollar bruto-omzet gegaan.

De nieuwe onderzoekscijfers laten een opvallend scheef beeld zien in de geldstromen. Apple, wiens iOS een marktaandeel van 27 procent heeft, vangt 64 procent van de mobiele omzetten. Google, goed voor 73 procent marktaandeel met Android, is goed voor 36 procent. Met iOS-apps wordt vele malen meer verdiend.

Sensor Tower laat hier zien dat TikTok en YouTube op iOS de best renderende apps zijn, maar op Android geen rol van betekenis spelen. Qua verdiensten althans.

Gekeken naar aantallen downloads is al snel duidelijk dat Facebook veruit het allergrootste bereik heeft. Het bedrijf van Marc Zuckerberg staat op plaats 2, 3 4 en 6 in de top tien. Bytedance staat er in met twee apps: TikTok en CapCut.

Foto: Fouquier (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond