Deel dit artikel
-

Kwart miljoen buddy’s voor chatbot Alice

De in mei vorig jaar gelanceerde MSN-chatbot Alice heeft zo'n 250.000 unieke gebruikers in haar buddylijst. Dat zegt Sjoerd van Dijk, directeur van Ecreation, het bedrijf achter de chattende robot. Alice beantwoordt vragen van gebruikers over onder meer weer, nieuws en files. De chatbot probeert via links gebruikers naar commerciële websites 'te leiden.'

Volgens directeur Sjoerd van Dijk is het aantal gebruikers van Alice dat op commerciële links klikt hoog. Hij noemt een percentage van 4 procent dat op een link in de welkomsttekst klikt. Bijna 14 procent klikt volgens hem op een link naar een Samsung campagne en een grote campagne zoals ‘Leuteren’ van Douwe Egberts laat een percentage van bijna 17 procent zien. Alice heeft zo’n 40.000 conversaties per dag.

Een chatbot is een database met vaak vele duizenden standaardzinnen. Slimme software koppelt keywords in door gebruikers gestelde vragen aan een relevant antwoord. De toepassing wordt langzaam populairder. Vorig jaar introduceerde Media Republic de internetbaby Eccky, een robotkind dat een gebruiker kan opvoeden via MSN-messenger. De Volkskrant kwam met de naar eigen zeggen eerste MSN-nieuwsbot, de Volkskrant Nieuwkraker. SNS Bank en de Postbank experimenteerden eerder al met het geven van saldo-informatie via Messenger. MSN zelf zei eerder tegen Emerce te gaan werken met licenties voor het maken van Messenger-bots. “Er zijn heel veel initiatieven op dit moment, zeker in Nederland. De techniek moet nog verder worden ontwikkeld. Daarom werken we nu met licenties,”  aldus Joost Bon van MSN.

“Doordat er een één op één gesprek plaats vindt met de MSN-gebruiker en chatbot Alice zijn de click throug rates, leads en sales-generatie hoog,” vertelt Ecreation-directeur Van Dijk. “De advertenties worden gericht aan gebruikers getoond.” Omdat gebruiker vertrouwen hebben in Alice zijn ze volgens Van Dijk bereid om ‘tips’ van de chatbot aan te nemen.

Deel dit bericht

15 Reacties

Olivier

250.000 unieke gebruikers = 250.000 mensen die ooit eens een kijkje hebben genomen. Hier hanteert men blijkbaar ook de definitie dat een actieve gebruiker iemand is die eens in de drie maanden inlogt. Tis een leuke gadget om een keer met zo'n chatrobot te praten, kijken hoe ver je kan gaan en hoe ze op vieze woorden reageerd en dan is het nieuwtje er wel vanaf. En nieuw is dit al helemaal niet, van die smarttalkers heb je er al jaren honderden. Gimmick, meer niet, next!

Sjoerd van Dijk

Een reactie op Oliviers bericht:250k gebruikers waarvan 25% dagelijks gebruik maakt van Alice. Per dag komen er ongeveer 1500 nieuwe unieke gebruikers bij.

Mark Jansen

Hier reageren volgens mij alleen mensen op die hetzij geinteresseerd zijn in de mogelijkheden van de techniek, hetzij puberaal gedrag vertonen en inderdaad willen zien hoe ver zo'n robot gaat in haar/zijn antwoorden (getinte opmerkingen e.d.). Je kunt je dus afvragen hoe waardevol die hits zijn op basis van het publiek dat het gebruikt. Bovendien, als mensen nieuws willen zien, dan kijken ze wel op de nieuwssite die ze toch al dagelijks bezoeken. Hetzelfde geldt voor het weer. En anders is er altijd nog een goede zoekmachine als Google. Bovendien is nog de vraag: wat doen die mensen op de sites waar ze heen worden gelokt door onze chatrobot? Een keer kijken vermoedelijk, om dan te zien dat het commerciele meuk is (binnen 20 ms, zie anders nieuws vandaag), tenzij er natuurlijk iets te winnen valt. Ook dat aspect maakt het aantal hits op zichzelf een waardeloos statistisch gegeven.

Olivier

Het is en blijft een gimmick. Zie er weinig vernieuwends in maar goed ik kan wel een heleboel gaan roepen. De tijd zal het leren.

Criticaster

Ik vind dat de redactie wel wat kritischer mag om gaan met dit soort lofuitingen voor sommige partijen, Tombot en good old botje zijn bijv. al stokoude initiatieven die echt vooruitziend en vooruitstrevend waren en die statistieken vind ik idd een beetje mooi geneuzel, je kan zoveel roepen, de site is in ieder geval according to google pagerank niet zo bijzonder popijopie.

Bloody Jack Rackham

De dienst is 90% van de tijd niet bereikbaar. Verder is de lol er vrij snel vanaf.

jeroen

terug naar de commandline…

Sjoerd van Dijk

Marketeers en mediabureaus zijn constant bezig met het zoeken van nieuwe manieren om conversie te verhogen. Met de Alice bot willen wij aantonen dat één op één communicatie met de consument leid tot conversie verhoging. In deze tijd draait alles op conversie, bezoekers zijn interessant maar bezoekers die kopen nog veel belangrijker. Radio 538 heeft inmiddels de chatbot Ruud de Wild wat uitstekend past binnen de doelgroep en aansluit op de behoefte van de MSN generatie. Niet naar sites maar alles via MSN Messenger "startpagina nieuwe stijl".

Olivier

@Sjoerd: Chatbots bestaan al heel lang en for your info, dan kan je nml meteen je aantonen stoppen, één op één communicatie verhoogt de conversie, duh (zou mijn 13 jarige buurmeisje zeggen). Wel fijn die reactie, want nu weten we tenminste dat jullie jezelf ook niet al te serieus nemen. Weet je wat pas cool zou zijn… als je niet door zou hebben dat je met een bot zit te chatten,AI , dat zou wel een artikeltje waard zijn.

Mark

@Sjoerd: Heeft eCreation inmiddels al met alle contentpartijen netjes contracten gesloten? Ik kan mij nog heugen dat Alice illigaal reisadviezen via 9292ov.nl publiceerde. Weet iedere contentpartij dat ze in Alice zitten? Zonder content heeft Alice geen bestaansrecht is mijn mening.

Twan Claassen

Beetje jammer dat zo'n beetje alle lezers een aversie lijken te hebben tegen Alice danwel artikelen over Alice. Laten we het erop houden dat zij niet de doelgroep zijn waarop wij doelen met de Alice bot.

Sjoerd van Dijk

@Olivier: Tuurlijk bestaan chatbots al heel lang maar er zijn steeds meer bedrijven die hier de waarde van in zien, niet alleen voor marketing doeleinden maar ook op customer service niveau. In het geval van customer service breng je het aantal fte's naar beneden waardoor er kostenbesparing ontstaat. De chatbot onthoudt je klacht, onthoudt dat het verholpen is en zal de volgende dag vragen of alles nog steeds goed werkt, hierdoor onstaat er een positieve "merk" ervaring. @Mark: Met de meeste content partijen hebben we afspraken gemaakt, er zijn partijen waarvoor voor de content betaald moet worden. Er zijn ook partijen die de meerwaarde inzien van het op deze manier bereiken van de doelgroep zodat ze daar een vergoeding voor over hebben.

Olivier

@Twan: Probeer je te zeggen dat je je richt op mensen die korter dan 3 maanden internet gebruiken en volledig flabbergasted zijn van een chatbot? We hebben geen aversie, we constateren slechts dat het weining inoverend en origineel concept is.

Rebecca

Ja daaaag, ik had Alice op me msn, tot ik een rekening kreeg van 36 euro van Mobilion (ik had aan een paar van die prijsvragen meegedaan op msn by Alice) Ik dacht van: oke, dit kan nog wel (alhoewel ik de rekening ERG hoog vond) En vandaag kreeg ik dood leuk weer een rekening van 38 euro terwijl ik niet eens smsjes ontvangen heb! dit is echt Vaag, heb echt het gevoel alsof ik dik wordt opgelicht. Op de rekening stond namelijk dat ik op 26 mei (9 dagen geleden) een smsje ontvangen heb, Uhuh echt niet ik heb heel de maand mei en april NIKS ontvangen! kan iemand my hierby helpen? ik heb een telefoon nummer nodig van iemand waarmee ik dit probleem kan oplossen. 

Rudi

@ Rebecca, je zegt een rekening van mobillion te hebben gekregen.Misschien een ver gaand idee, maar zou je hen dan niet eens benaderen voor uitleg? (www.mobillion.nl)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond