Deel dit artikel
-

Kwart Nederlanders bestelt kerstboodschappen online

Een op de vier Nederlanders doet in de komende weken boodschappen met het oog op de viering van kerstmis. Daarbij gaat het niet om cadeautjes maar om zaken omtrent maaltijden.

Het zijn vooral de mensen die normaalgesproken ook al via internet supermarktboodschappen doen, die de fysieke winkels komende tijd bewust mijden. Een peiling van Manhattan Associates laat namelijk zien dat slechts zeventien procent van de respondenten die hun kerstdiner dit jaar via internet bestellen nooit eerder online boodschappen deed.

Vooral jongeren en mannen zijn geneigd hun kerstboodschappen online te doen. Maar liefst 35 procent van de respondenten tussen de 18 en 34 jaar is van plan een gedeelte van, of alle kerstboodschappen online te bestellen. Opgedeeld naar geslacht is het 31 procent van de ondervraagde mannen en 21 procent van de vrouwen die de kerstboodschappen online doet.

Het belangrijkst argument voor deze groep kerstshoppers om naar een pickuppoint te gaan of een busje voor te laten rijden, is de wens om drukke winkels te mijden. Dat is voor 55 procent de belangrijkste reden. Dertig procent laat het zware sjouwen liever aan een ander over en nog eens dertig procent wil zijn tijd liever anders besteden dan in een winkel.

“We zien dat grote spelers in de markt, zoals Albert Heijn, naast een speciaal assortiment en recepten voor het kerstdiner in de supermarkt zelf ook hun website inrichten op de feestdagen door, bijvoorbeeld, een speciale kerstdinerbox te komen,” zegt Pieter Van den Broecke van Manhattan Associates Benelux en Duitsland in een persbericht.

Manhattan Associates is een internationale leverancier van technologie voor bevoorradingssystemen van, onder andere, grote detailketens.

Foto: brianfagan (cc)

Dit bericht is 62 keer gedeeld

1 Reactie

ferdinandes

Eerder dit jaar was er een bericht op emerce (en andere plekken) waarin werd beweerd dat in 2020 minder dan 10% af en toe online zijn boodschappen zou doen, zoals te verwachten een veel te voorzichtige verwachting

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond