Deel dit artikel
-

Kwart omzet Belgische e-commerce komt van buiten de grenzen

De omzet van de Belgische e-commerce steeg vorig jaar naar ruim 8 miljard euro, 17 procent meer dan in 2018. Meest opvallend: Belgische webshops verkopen steeds vaker aan buitenlandse shoppers. Een kwart van de omzet komt van buiten de grenzen. In 2019 steeg ook het aantal online handelaren tot meer dan 29.000.

De cijfers staan in de E-commerce Barometer, een initiatief van The House of Marketing, onderdeel van Quanteus Group, en SafeShops.be, de Belgische e-commerce associatie.

Belgische webshops genereerden in 2019 voor 8,2 miljard euro aan transactievolume. In 2019 werden meer dan 85 miljoen transacties geregistreerd, 22 procent meer dan vorig jaar.

Elke dag, zo blijkt uit de cijfers, komen er 13 webshops bij en elke seconde vinden er drie transacties plaats met een gemiddelde waarde van 96 euro.

Meer dan 2 miljard euro komt vanuit het buitenland. Door taalopties toe te voegen of hun aanbod af te stemmen op het buitenland, kunnen Belgische webshop meer omzet creëren. De top 5 van landen die bij Belgische webshops koopt, wordt aangevoerd door Frankrijk, gevolgd door Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland en de Verenigde Staten. Britten spenderen gemiddeld het meest per transactie: 136 euro. Nederlanders staan onderaan met een gemiddeld aankoopbedrag van 81 euro.

Gemeten naar het aantal transacties was juli de drukste maand was en april de kalmste. Woensdag 29 mei, de dag voor Hemelvaart, was dé topdag met zo’n 952.000 financiële transacties. Een dag zoals Black Friday leverde het dubbel aantal transacties op in vergelijking met een gewone vrijdag.

Met betrekking tot het transactievolume geldt nog steeds dat een kleine groep van grote Belgische spelers het leeuwenaandeel van de e-commerce omzet realiseert. Minder dan 1000 Belgische webshops staan in voor 87 procent van de omzet.

Foto Nicole Baster via Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond