Deel dit artikel
-

Kwartaalcijfers Google stellen niet teleur

Googles financiële cijfers over het eerste kwartaal 2020 laten geen teken van zwakte zien. De resultaten zijn beter dan experts verwachtten. Beleggers belonen het aandeel in de handel nabeurs met een plus van 3,5 procent.

De verkopen in de eerste drie maanden lagen een miljard dollar hoger dan verwacht en eindigden op 41,2 miljard dollar. Een plus van dertien procent. De nettowinst steeg met bijna tweehonderd miljoen dollar tot 6,8 miljard dollar.

Vannacht houdt Google een telefonische conferentie met financieel analisten en geeft dan het beeld achter de cijfers. In het kort geeft CFO Ruth Porat alvast aan (PDF), dat Google de eerste effecten van het coronavirus vanaf maart begon te merken.

En maart zal niet de laatste maand zijn waarin het de corona-effecten merkt. Grote adverteerders in de reisindustrie en in de autobranche, retail en financiële sector hebben al te kennen gegeven dat ze minder gaan adverteren. Booking, bijvoorbeeld, verlaagt zijn Google-budget dit jaar van vier miljard naar een à twee miljard dollar. Expedia betaalde vorig jaar nog vijf miljard dollar aan reclamegeld aan Google, maar schroeft dat in 2020 terug naar een miljard.

Hoewel Google nog wel het meeste geld verdient uit reclame-inkomsten neemt dat wel af van kwartaal op kwartaal. Vorig jaar kwam 84 procent van de omzet nog uit advertenties, eind maart 2020 was dat 82 procent. Dat komt met name door Google Cloud (2,8 miljard omzet, +52.2%) en zaken zoals hardware en Play Store. Die staan in de boeken onder het kopje ‘Other’, wat goed is voor 4,4 miljard dollar in verkopen (+22,5%).

De omzet uit reclame op YouTube (4 miljard, +33,5%) steeg vier keer harder dan die uit Search en het netwerk van derden websites, waaronder display (24,5 miljard, +8,7%).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond