Deel dit artikel
-

Rode cijfers voor TomTom

De omzet van TomTom is in het tweede kwartaal verder teruggelopen, van 265 miljoen euro een jaar geleden, naar 253 miljoen. Het bedrijfsresultaat ging licht omhoog, naar 45 miljoen euro. Onder de streep werd echter 160 miljoen euro verlies geleden, tegen een winst van 12 miljoen vorig jaar.

TomTom boekt 169 miljoen euro aan goodwill af op zijn consumentendivisie. Daar viel de grootste klappen. Ondanks nieuwe producten als slimme horloges nam de omzet af van 157 miljoen naar 126 miljoen euro (pdf). TomTom erkent dat de nieuwe sportproducten teleurstellend verkopen.

Analistenramingen hadden al rekening gehouden met tegenvallende cijfers. In het eerste kwartaal van dit jaar leed TomTom ook al een verlies van 4,6 miljoen euro, als gevolg van kosten die het bedrijf maakte voor de overname van de Duitse startup Autonomos.

De meeste groei zit nog altijd in licenties voor bijvoorbeeld kaarten. Recent werd nog een samenwerking met Baidu aangekondigd voor de ontwikkeling van zogenoemde HD kaarten.

TomTom rekent voor geheel 2017 op een omzet van 925 tot 950 miljoen euro.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond