Deel dit artikel
-

Lagere resultaten KPN door regulering

De omzet van KPN is ten opzichte van vorig jaar licht gedaald, van 1,427 miljoen euro naar 1,402 miljoen. Het bedrijf schrijft de daling toe aan het effect van regulering. Het nettoresultaat daalde ook naar 137 miljoen.

Vooral in de Consumentenmarkt was de daling goed te merken. De omzet van Consumenten Thuis groeide nog wel met 1,7 procent dankzij een hogere gemiddelde omzet per huishouden. De omzet van mobiele diensten daalde in het tweede kwartaal met 9,2 procent (pdf).

Het aantal huishoudens dat ook mobiele diensten bij KPN afneemt is met 19.000 gestegen tot 1,299 miljoen. Dat houdt in dat 44 procent van de breedbandklanten nu ook minimaal één mobiel abonnement bij KPN heeft. Het aantal vast-mobiele abonnees is met 46.000 gegroeid.

KPN Kleinzakelijk, het productaanbod voor kleinzakelijke klanten, trekt volgens het bedrijf steeds meer klanten aan. Er is sprake van een ‘solide instroom’ van nieuwe klanten.

De omzet voor vaste telefonie daalde met wel door een afname in het aantal traditionele telefoondiensten, ook de mobiele omzet stond onder druk. KPN moet het meer hebben van IT-diensten.

De Nederlandse markt voor zakelijke telecomdiensten heeft het in het algemeen moeilijk. In het eerste kwartaal van 2018 werd door alle aanbieders een omzet behaald van 594 miljoen euro. Dat betekende een daling van 7,2 procent ten opzichte van het eerste kwartaal in 2017.

Ten opzichte van dat kwartaal daalde de omzet met 46 miljoen euro, waarbij de omzet uit zakelijke breedbanddiensten als enige segment groeide, constateert Telecompaper.

De daling jaar op jaar komt met name doordat mobiele telefonie, vaste telefonie en datanetwerken minder omzet genereren. Tegelijkertijd groeit de omzet van zakelijk vast breedband en is de omzet van mobiel breedband licht gedaald.

Bij de aanbieders is KPN (inclusief dochters Yes Telecom en Telfort Zakelijk) veruit marktleider met 48,6 procent van de totale zakelijke telecomomzet.

VodafoneZiggo is met 27,6 procent marktaandeel op afstand de nummer twee op de zakelijke markt. Dat is een daling van 0,5 procentpunten vergeleken met VodafoneZiggo’s marktaandeel in 2016.

Op de foto de nieuwe CEO Maximo Ibarra.

Deel dit bericht

2 Reacties

bert

Zijn we ook niet een beetje online moe? Ik vind er stuk minder aan dan paar jaar terug. In de grote platformisering is ons dataverbruik flink verminderd. En huidige weer alleen is ook al goed voor 5% minder omzet.

Walter Ran

Ik las laatst dat KPN nogal wat klanten had verloren die de alles in 1 pakketten gebruiken . Het lijkt mij beter om de abonnementsprijzen te verlagen . Ik betaal nu € 90 per maand en een prijsverlaging zou misschien meer klanten aantrekken . De kwaliteit en service van KPN is perfect .

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond