Deel dit artikel
-

LBi wordt DigitasLBi

Van Lost Boys naar LBi naar DigitasLBi. Vandaag gaat het creatieve marketing- en technologiebureau onder zijn nieuwe naam werken. LBi gaat operationeel samen met zijn evenknie Digitas uit het netwerk van moederbedrijf Publicis Groupe.

“Klanten vragen om meer internationalisatie. Zeker in de nieuwe constellatie van Publicis zitten we vaker aan tafel bij de directeuren Marketing en Technologie van grote bedrijven. Online zit inmiddels diep verweven in hun kernacitviteiten. Ze willen over alle continenten kunnen werken. Daarom is dit samengaan van Digitas en LBi logisch”, aldus strategy director Ruurd Priester tegen Emerce.

Dirk van den Bosch: “Het zwaartepunt van Digitas ligt in de V.S., van LBi in Europa. Gezamenlijk hebben we meer hyperspecialisten in huis, waardoor de time to market veel sneller wordt. Geen van onze branchegenoten in Nederland heeft zo’n internationale propositie.”

Een derde van de nieuwe opdrachten kent een internationale component. De betrokkenheid bij internationale projecten is afgelopen halfjaar verdubbeld, aldus de Managing Director.

Zo complex als internationale samenwerking lijkt, zo praktisch blijkt deze ingericht. Er wordt gewerkt met informele managementteams, waarbij de teamleden elkaar direct kunnen aanspreken op klanten, cases of gezocht intern expertise. Er zijn vier regio’s: West-Europa, Scandinavië, Noord-Amerika en Azië.

Het ‘oude LBi’ heeft sinds kort ook aansluiting op de innovatiecentra van Digitas. Die had het van oorsprong Nederlandse bedrijf zelf niet. Van den Bosch: “Hier wordt geëxperimenteerd met de nieuwste technologieën. Denk aan the internet of things en mobiel. Behalve dat onze klanten daarvan profiteren, is ook dit soort creativiteit een magneet voor nieuwe medewerkers.”

Dat Digitas en LBi zouden samengaan, is geen verrassing. Dat maakten de ondernemingen begin dit jaar al bekend. Vandaag begint de overgang naar de nieuwe naam DigitasLBi. Alle interne en externe uitingen krijgen een nieuw jasje, van de websites en de visitekaartjes tot aan het grote bord op het dak en merchandising als keycords en mokken.

De nieuwe propositie is kort gezegd ‘begeleiding in transitie in de digitaliserende economie’.

Priester: “De opkomende trends zijn mobiel betalen, mobiele commerce en social commerce. Daarop zijn we voorbereid.” Van den Bosch: “Creatief stonden we altijd al goed te boek, technisch zijn we nu minstens even goed als de concurrentie.”

Het nieuwe logo met de eenhoorn bevat impliciet nog een verwijzing naar de geschiedenis van de bedrijfsnaam Lost Boys. In beiden zit een component van verbeelding en creativiteit.

DigitasLBi is actief in veertig landen en heeft een kleine zesduizend medewerkers. Het werkt voor klanten als Scotch & Soda, KPN, ANWB, Centraal Beheer Achmea, Interpolis en de NS.

Het Franse Publicis Groupe kocht LBi een jaar geleden voor 416 miljoen euro. Het fullservice bureau verdween na afronding van de transactie van de beurs. Publicis realiseert zo’n 35 procent van de omzet met digitaal georiënteerd voor zijn klanten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond