Leeuwarder Courant stopt met doorgeven nieuws op site
De Leeuwarder Courant stopt met het plaatsen van gratis artikelen uit de krant op de website. Wat mensen gratis kunnen lezen, kopen ze immers niet meer. Het gratis maken van de content op internet leidt tot dalende oplagecijfers bij de papieren krant. De website van de Leeuwarder Courant moet meer als een weblog worden.
Het zijn moelijke tijden voor de Friese krant. Vanaf september volgt de weblog-achtige aanpak van de Leeuwarder Courant. Dat zegt directeur Cees Anceaux van de Friese Pers tegen het Leeuwarder Persbureau. Ook wordt het uitgeven van een nieuwe krant voor een nieuwe doelgroep onderzocht.
De vernieuwde website van de krant wordt medio september gelanceerd. “Denk daarbij aan een structuur met samenvattingen van het nieuws waaraan stellingen zijn gekoppeld waarop lezers kunnen reageren. Dus meer interactie en vooral opiniërend”, zegt Anceaux tegen het persbureau. Door de krantenartikelen niet meer gratis aan te bieden hoopt hij het tij te keren.
Eerder dit jaar gooide BN/De Stem de boel juist weer open op de site. De krant merkte dat het niet meer gratis ter beschikking (lees: betaald) stellen van de artikelen via de website het BN/De Stem juist lezers kostte en dat mensen veelal niet bereid bleken te betalen voor online nieuws. Besloten werd daarom om de artikelen weer gratis ter beschikking te stellen en te gaan werken met meer advertenties op de website. Kennelijk gelooft men niet zo in dat model bij de Friese Pers. Vast staat dat vrijwel alle kranten blijven worstelen hoe ze met online nieuwsvoorziening om moeten gaan.
Volgende week gaat Piet Bakker, die verbonden is aan de afdeling Communicatiewetenschap van de UvA, tijdens een workshop van de Amsterdam New Media Institute (ANMI-)summerschool dieper in op de nieuwsconsumptie van jongeren en de ontwikkelingen op het gebied van gratis kranten- en internetnieuws.
Volgens Bakker suggereren modellen uit het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Zweden en Canada dat een combinatie van ouderwets (maar gratis) printnieuws en online diensten wel de mogelijkheid bieden om jonge lezers aan een medium te binden en met hen een betaalde relatie aan te gaan. Wellicht weet hij hoe de Leeuwarder Courant om moet gaan met zijn webdilemma.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Mathijs van der Kooi
Een krant voor een nieuwe doelgroep. Jongeren zeker? Het wordt tijd dat de gevestigde media in gaat zien dat je niet vast kunt blijven houden aan het medium 'krant'. Wanneer een krant gratis is en in de trein gelezen kan worden, lezen de jongeren nog wel. Maar zodra draadloos internet nog wat verder geintegreerd wordt en iedereen z'n laptop of pda heeft, worden die ook overbodig. Ik heb voor een grote krant enkele jaren geleden een onderzoek gedaan naar leesgedrag en jongeren. Conclusie was toen al dat de krant niet meer boeiend genoeg is voor de jongeren. Dat was in 2002, laat staan in 2005, want in de afgelopen jaren zijn er zoveel meer mogelijkheden via gsm, pda en laptop gekomen en natuurlijk gratis nieuws via sites als Nu.nl. Een weblog is voor de krant volgens mij ook geen optie, omdat deze weblog toch in verbinding staat met de krant, waarmee de jongeren geen binding hebben. Ik denk dat de LC 5 tot 10 jaar geleden de slag om jongeren te blijven boeien al heeft gemist en dat dit, in de huidige snelle tijd, niet meer in te halen is.
Maurice
Foute zet van de Leeuwarder Courant. Ik plaats geen nieuws meer op onze site want dan lezen ze onze krant? Nee, dan gaan de lezers naar een andere site, waar men wel direct toegang heeft. Weleens aan gedacht om de formule van de krant te veranderen? Vroeger was de krant het snelste medium, maar tegenwoordig is een krant al oud al hij 's morgensvroeg in de bus ligt. Al dat nieuws had je al de avond van te voren op internet kunnen lezen. Kranten zullen in mijn ogen dus meer de verdieping en human interest moeten zoeken. Voor de korte snelle berichten hebben we al nieuwssites en eventueel Metro of Spits.
Maarten
De websitebezoekers raken naar mijn mening inderdaad alleen maar afgeleid door al het gratis nieuws wat ze krijgen aangeboden. Daardoor hebben ze uiteindelijk geen aandacht meer voor het afsluiten van een krantenabonnement. De website van de regionale dagbladen zijn nog veel te weinig gericht op het werven van nieuwe abonnees. Internet zou een uitstekend medium kunnen zijn voor het genereren van gegevens van mensen die overwegen om een krantenabonnement te nemen. Naar mijn mening zouden er veel meer spectaculaire aanbiedingen promoninent op de website vermeld moeten worden. En zou de website er daarnaast op gericht moeten zijn om te communiceren met de (potentiele) abonnees, die via internet kunnen aangeven wat voor speciale artikelen ze in hun krant willen lezen en wat ze graag anders zouden willen zien in hun krant.