Deel dit artikel
-

Leisure (Belvilla) in handen van OYO

OYO, het vakantieplatform dat door Airbnb, SoftBank, Grab en Didi wordt gesteund, neemt de Leisure Group over van Axel Springer voor 369 miljoen euro.

De Duitse uitgeefgigant had een belang van 51 procent in Leisure. Het van oorsprong Indiase OYO betreedt met de overname de Europese markt. Het huizenaanbod was tot nu toe vooral beperkt tot Azië, het Midden Oosten en de VS. In totaal gaat het om 800 steden en 24 landen. De Europese markt voor de verhuur van vakantiewoningen bedraagt zo’n 18,6 miljard euro.

De Leisure Group is in Nederland vooral bekend vanwege het merk Belvilla, daarnaast voert het labels als DanCenter en Danland.

Leisure bedient jaarlijks zo’n 2,8 miljoen reizigers in 118 landen. Het heeft zo’n 115.000 vakantiehuizen in de aanbieding.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

15 Reacties

Nike Kroes - SARL Hameau des Chapelles

WAARSCHUWING AAN HUISEIGENAREN BELVILLA / OYO wij zijn de dupe van de wanpraktijken OYO. OYO gaat over onze rug hun zakken vullen.
Hieronder mijn email gisteren aan mijn contractmanager in Frankrijk. Iets ingekort. Hier moet ruchtbaarheid aan gegeven worden.

In mei kreeg ik van Belvilla een bericht over de overname door OYO en ook via jou extra informatie aangeleverd gekregen over de nieuwe samenwerking. Waar ik toen al aangaf dat OYO onze prijzen laat stijgen c.q. dalen vooralsnog met maximaal 25% naar gelang de marktwerking. Ik zette toen al een groot vraagteken bij Yield management/algoritmes voor vakantiehuizen verhuur en iets wat wij niet willen.

Zo aan het begin van het seizoen zijn we druk met van alles en nog wat.

Vandaag keek ik op onze eigenaren pagina naar de algemene voorwaarden en daar schrok ik van. Naar mijn mening zijn deze voorwaarden aangepast zonder dat wij hiervan op de hoogte zijn gesteld of als dat wel zo is kan je mij daar dan een kopie van geven.

Ik noem even een paar voorwaarden op die wij vreemd vinden en waar wij ons niet in kunnen vinden en die volgens mij ook niet rechtsgeldig zijn. We hebben allemaal Booking.com kunnen volgen indertijd. Dit is nog erger dan Booking.com.

Pagina 3
D4: boekingen moeten accepteren 24 maanden na beëindiging contract en daarnaast zouden wij Belvilla/OYO schadeloos moeten stellen als we hier niet aan kunnen voldoen.

E3: Belvilla zal interne algoritmes gebruiken om de best mogelijke prijs te bepalen voor de huurder/gast om de bezettingsgraad te maximaliseren. De huiseigenaar heeft niet het recht om de prijzen en betalingsvoorwaarden eenzijdig te wijzigen. Wat is dit?? Wij bepalen in overleg met jou/Belvilla/OYO een prijs en daar kan niet van afgeweken worden. Tenzij we overeenkomen dat we bijv. een last-minute korting geven.

Pagina 4
E12: annuleringen, hier staat niets meer beschreven aan vergoedingen aan ons bij annulering door gast. Voorheen hadden we percentages. Wij moeten zelfs aan Belvilla/OYO ontvangen bedragen terugbetalen

H1: vreemd

Pagina 5:
H2: Belvilla is bevoegd om maximaal 24 maanden van te voren een vakantiehuis te reserveren. Per jaar bespreken wij toch nieuwe prijzen? Ik wil dit niet.

I1A: wij verhuren een vakantiehuis en geen kamers (zijn geen hotel), ook vreemd.

I1c: begrijp ik niet helemaal, alleenrecht voor Belvilla/OYO kan zelf niks meer?

I1g: De huiseigenaar zal het vakantiehuis als kleinere eenheid verhuren als er vraag is vanuit kleinere groepen Gasten/Huurders. Prima gebruiken ze dus minder slaapkamers in het vakantiehuis maar de prijs moet gewoon hetzelfde blijven. Ik begrijp deze hele clausule niet maak er bijna uit op dat bij verhuur kleinere eenheid er ook een kleinere prijs komt?

I1I: Wij mogen niet meer rechtstreeks of via een ander verhuurkanaal (onze eigen website?) een overeenkomst aangaan met gast/huurder. Uuuuh Gaat Belvilla/OYO ons een vast bedrag uitbetalen voor verhuur zodat wij kunnen blijven eten, drinken, vaste lasten betalen, onderhoud etc. dat mocht blijken Belvilla/OYO niet de bezettingsgraad kan halen wij door jullie gecompenseerd gaan worden.

Pagina 6:
I2E: zijn jullie gek geworden Belvilla/OYO is niet de eigenaar van dit vakantiepark! De huiseigenaar zal met Belvilla samenwerken om slimme sloten en slimme stroomactiveringssystemen en andere slimme apparatuur aan de buitenzijde van het vakantiehuis te installeren. Wat betreft de bestaande sloten en andere systemen van het vakantiehuis, zal de eigenaar samenwerken met Belvilla om het vakantiehuis aan te passen aan de eisen van Belvilla. De prijs van deze goederen en installaties is voor rekening van de huiseigenaar. Wat een giller en wordt door Belvilla aangepast op basis van de aan huiseigenaar te betalen bedragen. NO WAY!!!

J2: begrijp ik niets van maar komt vreemd over. Graag uitleg.

Pagina 7:
K1: Scorebeleid en sancties K door Belvilla aan de huiseigenaar opgelegd.
K2: naleving
K3: een “kruis” bij elk huis als genoemde normen worden geschonden. Ik kan het niet geloven, vroeger had ik een baas die met plusjes en minnetjes aan het werk ging bij zijn personeel, bespottelijk. Wij willen toch allemaal dat onze gasten het naar hun zin hebben en blijven terugkomen.
En dan de maatregelen 2 kruisjes 5% extra commissie voor Belvilla/OYO voor 3 maanden, bij 3-5 kruisjes achter je naam 10% extra commissie gedurende 3 maanden. Bij geen kruisjes gaat Belvilla/OYO ons belonen met 5-10% minder commissie af te dragen. WAT IS DIT????
K4: Belvilla/OYO behoudt zich het recht voor om naar eigen goeddunken te wijzigen. Belvilla/OYO willen slapend rijk worden. Idioot.

L3: inkomstencontroles voor het vakantiehuis worden uitgevoerd. Het wordt steeds gekker en natuurlijk ook weer sancties. Bespottelijk.

Pagina 9:
P1 a en b. Absoluut niet mee eens.

S Diversen
S1: Belvilla/OYO is bevoegd om de overeenkomst en/of deze alg. voorwaarden van tijd tot tijd naar eigen goeddunken te wijzigen. Het zal wel aan ons worden toegezonden. Ik heb hier geen bericht over ontvangen van deze gewijzigde voorwaarden.

Ik weet niet wie dit heeft verzonnen maar als het zo moet gaan gaan wij met Belvilla/OYO stoppen, heel erg jammer want wij waren altijd dik tevreden met Belvilla en vooral met onze fijne samenwerking de afgelopen jaren.

Ik vind dit zulke vreemde algemene voorwaarden dat ik overweeg om eens te kijken of ANVR/geschillencommissie deze voorwaarden onder de loep kunnen nemen en te horen wat hun oordeel is. Wij als beheerders/eigenaren van vakantieparken/huizen kunnen toch niet met deze algemene voorwaarden werken. Naar mijn mening heeft niemand het recht zomaar inbreuk te maken op onze afgesproken prijzen, dan het sanctiesysteem is naar mijn mening ook onwettig en wat volgens mij helemaal niet kan is dat Belvilla/OYO mijn sloten van mijn huizen en wat al niet meer gaat vervangen het is ons eigendom en niet van Belvilla/OYO, onrechtmatig ik denk zelfs dat als ik de politie inschakel er huisvredebreuk plaatsvindt ook al is het aan de buitenkant van het pand. Maar iedereen, even grof gezegd blijft met zijn fikken van ons eigendom af. Zo niet haal ik de politie erbij en zal er op z’n minst hier in Frankrijk een PV gemaakt worden. Algoritmes/Yield management fantastisch bij grote hotels met heel veel kamers. Maar niet bij ons. Begrijpt OYO wel dat de hotel business iets heel anders is dan vakantiehuizen verhuur. Ik zie het somber in even tussen ons gezegd.

Ik hoop dat jij het kan doorsturen aan de betreffende afdeling bij Belvilla/OYO. Kortom deze algemene voorwaarden zijn mijn inziens illegaal/en wurg voorwaarden. Ik ga het even bespreken hier thuis maar ik denk dat ik deze voorwaarden even ga opsturen aan MAX Vakantieman. Misschien kunnen ze er nog aandacht aan schenken op tv. Dit keer dan wel de andere kant van het verhaal. Zo Bel is Belvilla niet meer als ik dit lees.

Nike Kroes - SARL Hameau des Chapelles

Wij als beheerders van een vakantieparkje in Frankrijk zijn opgestapt bij Belvilla zie mijn eerdere uitleg over het waarom.

Ik waarschuw nogmaals voor hun praktijken. De “handelswijze” die deze groep hanteert is onethisch. Nogmaals let op! Ik zet hier de link van een artikel dat vandaag is geplubiceerd. De CEO van OYO is opgepakt door de politie in India vanwege hun wanpraktijken. Ik blijf het volgen.

https://heraldpublicist.com/oyo-rooms-ceo-ritesh-agarwal-booked-for-cheating-bengaluru-hotelier/

Pien - huiseigenaar bij Belvilla

Dank u wel voor dit bericht. Wij zijn ook heel erg bezorgd. Afgelopen weekend zijn van ons huis de prijzen zogenaamd verhoogd en tegelijkertijd een korting doorgevoerd. Dus die korting vinden wij misleiding want de prijzen waren zoals voor de korting. Ik heb dit gelijk gemeld bij het hoofdkantoor die zich heel verbaasd opstelde en een brief gestuurd naar mijn agent.

Meermalen telefonisch en schriftelijk hebben wij aangegeven dat wij niet willen dat ook maar iets verandert. Ieder keer gevraagd voor bevestiging van onze afspraken.

Wij hebben in oktober een gesprek met een andere organisatie door wie wij ons huis willen laten verhuren. Als dat OK lijkt, gaan ook wij ons contract opzeggen.

Helaas het mooie Bel van Belvilla is er niet meer en ook wij houden ons hart vast voor de toekomst.

Ik denk ook dat het niet lang zal duren of deze praktijken liggen bij nieuwszenders die er zeker mee aan de slag zullen gaan.

Jens van den Broek - Micazu BV

Goedemorgen,

Als ik de berichtgeving en de comments lees dan vraag ik mij inderdaad af op welke wijze Belvilla haar verhuurders nog omarmt om samen met hen de verhuur tot een succes te maken.

Nu lijkt het erop dat de molog OYO alle flexibiliteit wil en de verhuurders (dus de huiseigenaren) het kind van de rekening dreigen te worden.

Mocht u op zoek zijn naar een alternatief dan verwelkomen wij u als nieuwe verhuurder op ons Nederlandse online platform.

Succes en groet,
Jens van den Broek
Micazu

Nike Kroes - SARL Hameau des Chapelles

Dit wordt nu aankomende maandag 7 oktober aan de kaak gesteld in Radar.

Anja

Ook ik heb jarenlang, naar tevredenheid, via Belvilla verhuurd. De laatste 2 jaar kreeg ik er een syeeds vervelender gevoel bij. De relatie met de verhuurmanager lijkt steeds hetzelfde te blijven, vriendschappelijk en vertrouwd, maar ondertussen zit er een steeds zakelijker wordend befrijf achter, die erop aanstuurt je prijzen te verlagen. Uiteindelijk is je luxe villa, een discounthuis met de eigenaar als veredelde schoonmaker en probleemoplosser.
Heb het contract met hen inmiddels opgezegd en brees voor de toekomst in huizenverhuurland

Pien

Mocht ik nog 9 september schrijven: “Ik denk ook dat het niet lang zal duren of deze praktijken liggen bij nieuwszenders die er zeker mee aan de slag zullen gaan.” had ik toch niet verwacht dat dit al zo snel zou gebeuren.
Een (ex) gast van ons stuurde me van de week een mailtje met vragen hierover en de link van rader waarin het item werd aangekondigd. Ik was geschrokken en geschokt!

Ons contract hadden we inmiddels al opgezegd, met in achting neming van de opzegtermijn. Want natuurlijk zijn alle gasten die reeds hebben geboekt of die nog gaan boeken gewoon welkom.

Dus wij hebben afgelopen weekend al onze ex gasten en gasten die gaan komen en waar we het mail adres al van hadden, gemaild met daarin dat wij ons distantiëren van deze zaak, daar we ons contract reeds hadden opgezegd (met in achting neming van opzegtermijn→ vinden wij niet meer dan normaal) vanwege het feit dat wij ons niet kunnen verbinden meer met de gehele gang van zaken.

Ik deel de opvatting van Anja waarin ze schrijft: “Heb het contract met hen inmiddels opgezegd en vrees voor de toekomst in huizenverhuurland”. Ook ik deel die vrees, want waar stopt OYO. Wie zijn de volgende die worden overgenomen?

Jens schrijft: “Als ik de berichtgeving en de comments lees dan vraag ik mij inderdaad af op welke wijze Belvilla haar verhuurders nog omarmt om samen met hen de verhuur tot een succes te maken. ”
Jens: OYO/ Belvilla omarmt haar verhuurders totaal niet. Het is zeer moeilijk om contact te krijgen met hen, om zaken terug gedraaid te krijgen (tot mijn verbazing zag ik vanavond dat de prijzen van mijn vakantie huis zonder al die oneigenlijke procenten reductie weer gewoon wordt aangeboden→ iets wat voor mij reden van opzegging was want wat ik ook deed ik kreeg het niet terug gedraaid) en de laatste maanden zijn de verhuurders van partner verandert in iets onbelangrijks dat gewoon maar moet doen wat Belvilla allemaal verzint. Dat was voor de verkoop aan OYO wel totaal anders, want ik was super tevreden over Belvilla en het doet me echt pijn.
De agenten deden en doen super goed hun werk, maar voor hoe lang nog kunnen ze dit doen?

Enfin het vertrouwen is geschonden en dat komt dus niet meer goed.
In het Radar programma herkende ik de aangedragen problemen 100%. “Daar zat geen woord Frans bij”. Ik ben dus niet de enige die er geen goed woord voor over heeft.

A.

Ik als bezitter van 1 vakantiehuis, heb zoiets gelijks meegemaakt met Homeaway. Jarenlang met veel plezier via de Engelstalige site verhuurd. Toen kreeg ik steeds mail en ik begreep er niets van. Ik ben overgestapt naar de Nederlandstalige die er toen was, maar was verbaasd over wijzigingen. Opeens gingen zij mijn huur innen etc. Ze gingen extra ” servicekosten” vragen aan huurders etc. etc Ik heb mijn bezwaren kenbaar gemaakt, maar kreeg een zwak antwoord. Ik heb gewoon mijn foto’s eraf gehaald omdat ik niet meer wou verhuren via hen en heb mijn opzegtermijn afgewacht. Ben nu met tevredenheid bij Micazu. Die groeien! Gewoon massaal opstappen bij die sites!

Anton Heinemans - VillaSud BV

Met verbazing hebben we kennis genomen van de koerswijziging bij Belvilla.

We krijgen niet de indruk dat het nieuwe Oyo-management begrijpt wat de core-business is van dit bedrijf en het belang niet ziet van een goede samenwerking met eigenaren van villa’s.

VillaSud is al meer dan 20 jaar gespecialiseerd in de verhuur van luxe vakantievilla’s in Zuid Frankrijk. Mocht u interesse hebben om uw villa daar via ons te verhuren, neem dan gerust contact met ons op! Als u uw contract wilt opzeggen bij Belvilla, bent u nog op tijd voor verhuur 2020.

Wij zijn geen onderdeel van een investeringsmaatschappij, bij ons kunt u als eigenaar (uiteraard) bepalen aan wie/wanneer en voor welk bedrag wordt verhuurd, bent u altijd flexibel en zit u niet vast aan allemaal vreemde verplichtingen.

Wij leveren maatwerk en dat kunnen we alleen doen door samen te werken met u, als eigenaar.

Anton Heinemans
Commercieel Directeur
VillaSud BV

Robert Jan - Huisjes.net

Wij hebben een gratis platform gebouwd n.a.v. vergelijkbare discussies over de willekeur en hoge kosten van verhuurplatforms.

Dit platform is net gelanceerd voor Frankrijk en Italië:
https://www.huisjes.fr en https://www.huisjes.it

In tegenstelling tot bestaande platforms zal vermelding blijvend gratis zijn voor eigenaars en bezoekers. Bezoekers worden doorgestuurd naar de eigen website van de accommodatie om daar te boeken, etc.
Wij verdienen aan aanvullende diensten (websites, reserveringstools etc).

Robert Jan
Huisjes.net

Pien

Het bericht van Anton Heinemans met belangstelling gelezen en uw organisatie een mail gestuurd met de vraag of zij überhaupt wel geïnteresseerd zijn in mijn huis of huizen van Belvilla. Want op uw site staat en ik citeer:

“Wij zien ons zelf graag als een niche speler. Enerzijds omdat wij enkel actief zijn in een klein geografisch gebied; Provence & Côte d’Azur. Anderzijds door dat wij bewust kiezen voor kwaliteit. Wij zijn trots op ons mooie portfolio met luxe en exclusieve villa’s.

Elke door ons verhuurde villa wordt persoonlijk door een medewerker van Team VillaSud bezocht. Tijdens zo een bezoek praten wij graag met u over uw specifieke mogelijkheden.”

Belvilla zit in heel Frankrijk en niet enkel in de Provence of Côte d’Azur. dus wellicht iets om over na te denken om uw aanbod uit te gaan breiden en in dit gat te gaan springen!

Pien

Met pijn in mijn hart plaats ik deze waarschuwing als het gaat om Novasol Cannes, want we hadden het zo graag anders willen zien.

In deze organisatie gaat alles in het Frans of Engels.

Om een heel lang verhaal kort te maken, Novasol Cannes waar je naar toe moet als je jezelf wilt aan sluiten bij Novasol en het vakantie huis is in Frankrijk, is echt een zeer slechte organisatie!

Na 4 weken inschrijving was de stand van zaken als volgt:

Ons huis stond nog steeds niet goed gepresenteerd op de website als het gaat om de beschikbare data, tarieven (die waren 1/3 te laag op de site gezet en na alsmaar bellen en mailen bleef dat fout op de site staan);
Onze gîte is vanaf 4 dagen in het laagseizoen te huren en op de site van Novasol stond vanaf 3 dagen→ kregen we niet veranderd, dus werkten we onder de kostenprijs gezien schoonmaak en wasserij kosten;
De toegewezen klanten pagina moest ik elke dag bevestigen want werkte niet naar behoren en ook dat werd niet opgelost met als gevolg dat ons huis amper of niet naar boven kwam in de lijst van de te verhuurde huisjes + ik zelf kon niets veranderen cq blokken op de site daar er op een mijn klantenpagina een heel hardnekkige fout zat en de organisatie heeft mij nooit ook maar enig idee cq gevoel gegeven dat ze hier serieus mee bezig waren om dat op te lassen→ dus ik maar elke dag bevestigen dat dit mijn klantenpagina was anders zou mijn huis van de site verdwijnen, zo gold de waarschuwing.

Dus ons contract via een Engelse manager opgezegd 4 weken na aangaan contract, waarvoor akkoord kwam per mail en dat was het dan dachten wij.

Dus niet, 9 dagen later kwam er nog een nare konijn uit de hoed, want na alle misère, slapen loze nachten kregen we nog een boete die we moesten betalen van € 750,– want de man die ons contract had ontbonden blijkt niet geautoriseerd te zijn omdat te doen en wij hadden na 2 weken van ondertekenen contract het contract opgezegd dus dat betekende een boete die we kregen opgelegd.

Zo gaat dat dus in Frankrijk.

Novasol heeft niets positiefs geleverd alleen een hoop ellende, stress en verdriet, waardoor wij dus zijn vertrokken, maar Novasol Frankrijk mag dat dus doen en wij moeten dan nog de boete betalen. Dus ik wil echt mensen waarschuwen als het om deze organisatie gaat. Frankrijk Cannes is een apart deel van Novasol met een bepaalde zelfstandigheid en eigen regels, en dit verhaal geldt dus niet voor Novasol in het algemeen!

Dit is allemaal een tijd geleden gebeurd. Inmiddels staat ons huis weer mooi op verschillende sites, nu doe ik alles zelf, want ik ben helemaal klaar met allerlei organisaties die hun verhuurders totaal niet omarmen en eigenlijk zeer onzorgvuldig omgaan met de belangen van de verhuurder.

Hier stonden positieve berichten over Micazu. Daarom ook daar naar toe gegaan en waar wij ook al een tijdje gepubliceerd staan met ons huis. Wij vinden Micazu er uit springen als het gaat om, mooie site, ondersteuning, helpdesk vriendelijkheid van invoeren alle gegevens. Tevens het allerbelangrijkste, hebben we inmiddels via de Micazu site ook al paar weken ons huis verhuurd, dus we zijn zeer gelukkig dat we ons contract bij Novasol zo snel hebben opgezegd ook al hebben we nog die boete moeten betalen.

Eliza

Aan verhuurders / huiseigenaren

Een vraag zijn huiseigenaren sinds Belvilla is overgenomen en nu nog dit jaar 2020 die vertrouwen hebben in Belvilla ?
Kunnen wij ons huis nog verhuren bij dit jaar ?
Of beter alle verhuur annuleren ?
Is er goede communicatie voor de verhuurders en huurders met Belvilla ?

Anonymous

Aan Eliza: Belvilla zoals een jaar geleden bestaat helaas niet meer. Het bedrijf is in handen van OYO, en valt nu volledig onder India management. Mijn advies? zoek een andere partij om zaken mee te doen. Communicatie is op dit moment slecht, maar zal naar alle waarschijnlijkheid nog verder verslechteren door het minimaliseren van de Europeesche werknemers, en het steeds meer inzetten van ‘goedkoper’ personeel in India. Als voorbeeld: Een paar dagen geleden is de CEO ook vervangen door een CEO uit India.

Jan - Belvilla

Wij zijn al een jaar geleden gestopt met de verhuur via Belvilla>
We zagen zonder dat we het wisten dat ons huis werd aangeboden op allerlei verschillende website’s als booking Airbnb natuurhuisje en ga zo maar door
Terwijl we toch alleen een overeenkomst hadden met Belvilla.
Er is een monopolie gecreëerd door al deze websites. Een ze schuiven elkaar de provisie toe, die wij als huiseigenaar betalen.
Ze proberen de huiseigenaren te dwingen op een van hun website te gaan staan en de gevraagde provisie te betalen. Anders geen boekingen.
Maar ook in deze tijd zijn er andere mogelijkheden
We zijn over gegaan naar een platform wat nog niet deze grootheidswaanzin heeft. En ik heb spijt dat ik het niet veel eerder heb gedaan. Vakantieadressen.nl geen moeilijk gedoe alles weer in eigen hand zowel de prijzen als de boekingen. Je beslist zelf aan wie je het huis verhuurt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond