Lek AliExpress nog niet boven, blijft krimpen

De internationale marktplaats AliExpress blijft moederbedrijf Alibaba zorgen opleveren. De krimp die al kwartalen gaande is, is nog steeds niet voorbij.
Consumenten deden weer minder bestellingen bij AliExpress dan het kwartaal ervoor. En ook toen al was er sprake van een afname. Alibaba Group zegt wel dat de krimp afneemt, maar geeft verder geen idee hoe het tij zal worden gekeerd.
Daarnet publiceerde Alibaba Group de financiële resultaten over het vierde kwartaal van 2022 (Pdf). Zelfs in de drukste drie maanden van het jaar heeft de buitenlandse marktplaats het niet makkelijk. Trendol en Lazada, die zich op Turkije en zuid-oost Azië richten, ervaren respectievelijk robuuste en matige groei.
Op de grote hoop van Alibaba Group tellen de drie marktplaatsen mee, maar wegen niet heel zwaar op het resultaat. Ze zijn goed voor iets meer dan tien procent van de concernomzet. Ter vergelijking: de cloudactiviteiten leveren meer omzet en winst op.
Het eindejaarkwartaal leverde Alibaba een omzetgroei van twee procent tot 36 miljard dollar.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond