Deel dit artikel
-

Detailhandel Nederland verklaart oorlog aan nepwaardebonnen

Detailhandel Nederland wil consumenten en de detailhandel gaan voorlichten over nepwaardebonnen die zogenaamd namens bekende ketens via e-mail worden aangeboden. De organisatie spreekt over een ware ‘plaag’.

‘Media Markt is uitgeroepen tot beste elektronica winkel van 2015! Om dit te vieren geven wij prijzen weg aan winnaars in de buurt van een van onze 49 vestigingen’ liegt de promotiemail.

Al enige tijd stuurt een bedrijf genaamd Leuke Verrassingen mails met nepacties gericht op Nederlandse consumenten. Afgelopen dagen betrof het acties rond Center Parcs, Albert Heijn en Media Markt. Blijkbaar worden de oplichters ongeduldig, want regelmatig komt er een herinneringsmail achteraan.

Media Markt waarschuwt al enige tijd voor dit soort mails. De retailer verleent geen enkele medewerking aan deze acties. “Mensen spreken ons hierop aan in de winkel”, zegt een woordvoerster van de Media Markt. “Ook als je deze partijen waarschuwt, gaan ze vrolijk verder onder een andere naam.”

De Nederlandse domeinnaam Leukeverrassingen.nl blijkt vastgelegd in Frankrijk. Daarvandaan worden ook de mails verstuurd, steevast via hoster Teclib, die inmiddels door Emerce op de hoogte is gebracht. De gelijknamige website is gesteld in slecht vertaald Nederlands. Wie op de aanbiedingen klikt komt uit bij een even dubieuze Amerikaanse variant Officialsurveyrewards.com.

SIDN, de organisatie die alle .nl-domeinnamen registreert en beheert, kan niet meteen ingrijpen, zegt woordvoerster Marnie van Duijnhoven. “Dan moeten eerst alle betrokken partijen zijn aangesproken en alleen in het uiterste geval kunnen we dan zelf actie nemen”. Met als gevolg dat fraulerende websites vaak nog lang actief kunnen blijven.

Detailhandel Nederland gaat nu actie ondernemen, zegt een woordvoerster. Vermoedelijk nog deze week wil de retailorganisatie een voorlichtingscampagne beginnen.

De consumentenbond waarschuwt al enige tijd voor deze ‘misleidende geldtrekkerij’. Consumenten die hun gegevens invullen, lopen risico’s: vastzitten aan een abonnement, slachtoffer worden van phishing of aan het lijntje gehouden worden bij een duur 0909-nummer.

De misleidende prijsvragen kunnen consumenten flink op kosten jagen, aldus de Consumentenbond. Een ‘NS-dagkaartactie’ lokte de aangeschrevenen naar een prijsvraagabonnement van 12 euro per week, de IKEA-prijsvraag stuurde deelnemers naar een 0909-nummer waar ze 200 vragen moesten beantwoorden en waarbij een fout antwoord volgens de geautomatiseerde stem geen belemmering voor de winkansen was.

De Consumentenbond onderzoekt of er juridische mogelijkheden zijn dit soort misleiding te stoppen.

Deel dit bericht

6 Reacties

JeroenW

Ikea en Mediamarkt hebben toch ook juristen in dienst? Laat die dan los!

MGielingh

Leukeverassingen.nl weet wel wat de consument wil. De manier waarop is niet correct. Laat dat duidelijk zijn.
De tijd van zegeltjes plakken/op pasjes punten verzamelen, is hiermee eindelijk verleden tijd!!

Paul

Huh? Wat een bizarre reactie van McGielingh. Met andere woorden: er is een nieuwe manier van oplichten en eigenlijk hebben de winkels het zelf gedaan? Door niet in te spelen op wat de consument wil?
Je hebt zeker onder een steen geleefd dat je niet al jaren bent doodgegooid met waardebonnen en kortingen van de winkels zelf. (Niet dat ik daar nu zo gelukkig van word, maar dat is een ander topic).

Oplichting is oplichting en het lijkt me prima om de onwetende (hebberige) klant hiervoor te waarschuwen.

Overigens @JeroenW: die juristen zullen heus wel aan het werk zijn. Maar als klanten er in blijven trappen is het dweilen met de kraan open. Voorkomen is beter dan genezen!

Jan Libbenga (Emerce)

Linkje onder MGielingh verwijderd. We gaan die site niet ook nog eens promoten.

bergamin

Regelmatig komen hier mails binnen van het oplichtersbedrijf “leuke verrassingen”. Terecht waarschuwt u hiertegen. Ze hebben trouwens zelf een website: het “bedrijf” is niet in Frankrijk, zoals u meldt, maar in Barcelona gevestigd. Het onthullende is dat ze bij het menu “contact” vermelden: “U kunt ons berijken”. Inderdaad: dat is precies de bedoeling van deze criminele organisatie. Ze willen dat we ze rijk maken.

P.Arends

Vandaag de fraudehelpdesk ingediend over “leuke Verassingen” met een mail over een hotelvoucher van Ecolife.

Keihard aanpakken deze vervuiler van de mailbox bij eerlijke mensen.

Het zijn doortrapte lui die puur op geld van anderen uit zijn.

Hopelijk lukt het hier iets aan te doen.

Mvrgr.

Pieter Arends

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond