Deel dit artikel
-

Lichte daling netto mediabestedingen in eerste helft 2015

Ondanks het economisch herstel zijn de netto mediabestedingen in Nederland in de eerste helft van 2015 licht gedaald met 0,9 tot 1,78 miljard euro. Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2015 dat Nielsen binnenkort publiceert.

Internet, out of home en bioscoop zagen de advertentie-inkomsten toenemen, alle overige mediumtypen hadden te maken met dalende mediabestedingen in de eerste zes maanden van 2015.

De ontwikkeling van de netto mediabestedingen in de eerste zes maanden van 2015 stond daarmee haaks op de opleving van de economie die onder impuls van een dalende olieprijs herstelde.

De stijging van de netto mediabestedingen aan internet verhulden de ontwikkeling van de totale markt enigszins. De groei van internet was met 7 procent weliswaar de helft lager dan in dezelfde periode een jaar eerder, maar zonder internet zouden de totale netto mediabestedingen zijn gedaald met meer dan 5 procent.

Daar waren televisie en radio mede debet aan. Beide kenden een heel positief eerste halfjaar van 2014 met een forse groei van respectievelijk 6,7 en 8,5 procent. In de eerste helft van 2015 zag dat beeld er opeens heel anders uit: televisie leverde ruim 4 procent in, radio zelfs bijna 5 procent.

Dagbladen zagen de advertentie-inkomsten dalen met ruim 8 procent. Dat is overigens wel minder dan de daling van bijna 14 procent in dezelfde periode vorig jaar.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond