Deel dit artikel
-

LinkedIn lanceert exclusief, duur advertentienetwerk

LinkedIn-gebruikers krijgen andere, duurdere advertenties te zien als ze naar NYTimes.com of BusinessWeek.com surfen dan wie geen lid is van de profielensite. De populaire zakelijke variant op Hyves gaat advertenties op site van derden vertonen.

Adverteerders moeten fors in de buidel gaan tasten als ze een reclameboodschap aan een LinkedIn-gebruiker willen tonen: gemiddeld 56,50 dollar per 1.000 vertoonde reclames (PDF). Op een gemiddelde andere site is dat 1 dollar per 1.000 vertoningen.

LinkedIn toonde al advertenties op zijn eigen website tegen deze bovengemiddeld hoge advertentietarieven. Vanaf vandaag gaat het bedrijf de advertenties ook op websites van derden vertonen.

Meer in het bijzonder gaat het om digitale uitgaven waar de Amerikaanse profielensite al een inhoudelijke samenwerking heeft. Dat zijn onder meer de krant New York Times, zakenblad Business Week en de financieel-economische tv-zender CNBC.

Rijk en leidinggevend

De profielensite claimt dat zijn gebruikers rond de 110.000 dollar per jaar verdienen en binnen hun bedrijf veelal op leidinggevende posities zitten. LinkedIn heeft 27 miljoen geregistreerde gebruikers, van wie eenderde maandelijks op de site inlogt.

Met het nieuwe advertentieprogramma krijgen adverteerders op sites van derden toegang tot deze veelverdieners, maar moeten daarvoor wel diep in de buidel tasten.

De technische afhandeling van het advertentienetwerk is in handen van Collective Media, meldt weblog Techcrunch. Collective Media levert de advertentiecodes aan de uitgevers van de nieuwssites. Als een LinkedIn-gebruiker een van die sites bezoekt, dan valt via een cookie te herleiden dat hij LinkedIn-klant is en bedient mag worden met een ‘dure’ advertentie.

De CPM-prijs voor een banner, rectangle of skyscraper varieert van 30 dollar tot 76,50. Een tekstlink kost tussen de 12 en 20,40 dollar. De prijs hangt af van iemands functie en branche waarin hij werkzaam is.

Reclamegelden worden verdeeld tussen LinkedIn, Collective Media en de site-exploitant. De verdeelsleutel is niet bekend.

Het advertentieprogramma van LinkedIn kan regionale targeting in Amerika, Canada, Engeland en Nederland.

Het bedrijf is in 2003 opgericht en wordt pas sinds de opkomst van sites als Facebook en MySpace actief doorontwikkeld, zowel in technologisch als financieel opzicht.

100 miljoen dollar omzet verwacht

In juni 2008 rondde LinkedIn zijn vierde financieringsronde af. Bain Capital, Sequoia Capital, Greylock Partners en Bessemer Ventures staken investeerden toen 53 miljoen dollar in de profielensite. In de drie eerdere rondes haalde LinkedIn 27,5 miljoen dollar op.
De aandeelhouders waarderen het bedrijf op grofweg 1 miljard dollar.

LinkedIn verwacht dit jaar een omzet van tussen de 75 en 100 miljoen dollar te realiseren.

Bron foto: jot.punkt (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond