Deel dit artikel
-

LiveRamp neemt Amsterdams Faktor over

De Nederlandse startup Faktor is voor een onbekend bedrag overgenomen door LiveRamp, een grote beursgenoteerde partij op het gebied van identiteitsmanagement in de technologiesector.

Gisteren halverwege de middag rondde directeur Tim Geenen de laatste details van de overname af.

Twee jaar geleden richtte hij samen met Niels Baarsma, Anke Kuik en Johan de Groot het bedrijf Faktor op om identiteitsmanagement naar het digitale domein te brengen. De AVG stond toen voor de deur en het team bouwde met Levi9 een platform waar uitgevers, adverteerders en mediaconsumenten hun ID en rechten kunnen beheren. In eerste instantie was het de bedoeling dat proces van meet af aan in een blockchain te stoppen.

Het plan om identiteitsmanagement via de blockchain te regelen, was voor LiveRamp destijds reden om contact te leggen met het Nederlandse bedrijf. De Amerikanen hebben een vergelijkbaar systeem, maar dan gericht op merken en adverteerders. De Nederlanders denken meer vanuit de consument.

“LiveRamp koopt een platform waar uitgevers en adverteerders privacyvoorkeuren en instellingen op sites en apps kunnen bijhouden. Als eindgebruiker kun je bij ons ook je voorkeuren beheren, gebaseerd op Europese GDPR-regels.”

“We verkopen het bedrijf”, zegt Geenen tegen Emerce “omdat we met ons product meer ambitie hebben en nu snel op grote schaal en internationaal kunnen meedoen. LiveRamp committeert zich er financieel en operationeel toe om ons daarbij te helpen.”

De Amerikanen zijn er direct bij gebaat om het Nederlandse platform te incorporeren. De Noord-Amerikaanse markt krijgt ook te maken met scherpere privacyregels. Aangezien Faktor op de strengere EU-regels is gebaseerd, kan LiveRamp goed uitgerust op zijn thuismarkt aan de slag. Het bedrijf heeft Europese kantoren in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk en voegt Amsterdam daar aan toe.

Faktor blijft vooralsnog onder eigen naam actief. Aangezien er veel nieuw personeel wordt gezocht, wordt op dit moment wel nieuwe behuizing gezocht.

Het in Nederland bedachte systeem wordt inmiddels door tweeduizend websites in Europa gebruikt.

LiveRamp presenteerde begin februari 2019 een kwartaalomzet van tachtig miljoen dollar (PDF) en een netto verlies van vijftien miljoen. Het bedrijf bediende op dat moment 640 klanten, een stijging van 23 procent in een jaar tijd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond