Deel dit artikel
-

Lokale zoekmachine Topclick met pay per call

Ondernemer Govert van Eerde begint met een aantal partners een lokale bedrijvenzoekmachine, een waar consumenten gratis kunnen bellen en waar adverteerders enkel betalen bij bewezen resultaat. Van Eerde kopieert het adverteerderbellen uit de Verenigde Staten waar bedrijven soms tientjes betalen per bellende potentiële klant.

"Binnen enkele weken lanceren we een mediacampagne op de radio en televisie om Topclick breed onder de aandacht te brengen`, aldus Govert van Eerde. "Bovendien hebben we goede posities ingekocht bij Google. Als je ´garage amsterdam´ intikt, zie je onze advertentie die direct verwijst naar de pagina met relevante bedrijven in onze gids. Dat doet iLocal niet". Daarmee benoemt de ondernemer een van zijn directe concurrenten op dit jonge vakgebied. Ook de Gouden Gids is een belangrijke speler in de markt voor bedrijfsgidsen.

Anders dan bij de Gouden Gids betaalt een adverteerder op Topclick niets, tot het moment dat een internetter naar zijn site doorklikt of hem belt. Van Eerde: "Een consument klikt de gratisbellen-link, geeft zijn nummer op, zijn telefoon gaat en binnen 3 seconden heeft hij het gezochte bedrijf aan de lijn. Hij kan natuurlijk ook doorklikken naar de site van het bedrijf. Ook dat kost hen geld, maar aanzienlijk minder dan een ontvangen telefoontje. De conversie van een bellende klant is tussen de 2 à 3 keer hoger dan die van een klant die een site bezoekt. Ze hebben immers gerichte interesse, anders zouden ze niet bellen."

Voorlopig kunnen consumenten alle bedrijven met een Topclick-vermelding gratis bellen. Dat kost ook de bedrijven zelf niets. Hoe lang dit nog duurt, is niet bekend. De prijzen staan echter wel vast.

Van Eerde: "Bedrijven kunnen een soort prepaid tegoed bij ons kopen. Uit dat tegoed betalen ze voor de kliks naar hun site en ook de telefoontjes die ze ontvangen. De prijs voor een binnenkomend gesprek met een potentiële klant kost tussen enkele dubbeltjes en meerdere euro's. Dat hangt ook van het gekozen prepaid tegoed af. Hoe groter het voorgestorte tegoed, hoe lager de prijs per klik en totstandgebracht telefoongesprek." Topclick werkt met prepaid tegoeden van 500, 1.000, 1.500 en 2.500 euro. Nieuwe klanten betalen eenmalig een opstartvergoeding.

Ook wordt het mogelijk dat adverteerders prominentere posities kopen in de zoekresultaten op de lokale bedrijvengids. "Maar anders dan bij bijvoorbeeld de Gouden Gids staan er nooit landelijke of regionale adverteerders bovenaan."

Het nieuwe bedrijf gaat van start met een online database met daarin 1,1 miljoen bedrijven. De zoektechnologie en het pay per call-platform achter de database is zelf ontwikkeld, niet ingekocht. Het bedrijf dat de telefoongesprekken daadwerkelijk opzet is Colt Telecom.

Twee particuliere investeerders, Freehosting-oprichter Jan Kooman en Govert van Eerde zijn de aandeelhouders in het bedrijf. Van Eerde blijft mede-eigenaar van e-mailmarketingbureau Tapps. Zijn directiefunctie komt in handen van Fred Driessen. Van Eerde wordt adviseur.

Deel dit bericht

12 Reacties

Michiel van Gaalen

Erg leuk initiatief. Ik vraag me alleen af wat voordeel voor consument is, de telefoongids biedt immers ook gratis bellen naar bedrijven. Waarom zou iemand dan overstappen?

Adriaan

Ik ben het eens met michiel. Ik zie trouwens niet wat de bedrijven in het zoekresultaat doen… ik zoek op restaurant Almere en krijg een leuke lijst maar dat is het dan… Ik kan zo niet bepalen of ik er zou willen eten!Geen website, geen email, geen telefoonnummer (toch handig), geen faxnummer, etc…. Ik snap het voordeel voor adverteerders, maar het begint volgens mij bij de (be)zoeker toch?

Elisabeth Bertrand

Je kunt met Topclick trouwens niet worden doorverbonden indien je op een mobiel nummer gebeld wilt worden. Dat kan bijvoorbeeld weer wel met eSTARA Pay per Call. Ik zal eerlijk zijn dat ik voor de concurrent werk maar ik denk dat mijn mening ook wel mag mee tellen.

Christiaan Hof

De telefoongids biedt inderdaad ook de mogelijkheid om gratis te bellen, maar deze functie is tijdelijk! en is dus binnenkort niet meer gratis… de adverteerder moet er dan voor betalen. Of dit een pay-per-call systeem word is nog onduidelijk… Topclick is in elk geval de eerste en de site ziet er top uit! erg overzichtelijk, geen rommel, PRIMA!

Willem

Sluit me aan bij adriaan, er staat veel te weinig info om in te schatten of ik wat met het bedrijf wil. Zoek na deze lijst gezien te hebben met de gevonden namen via google verder om te zien wat de bedrijven nu porecies doen/zijn.

Christiaan Hof

Ik begrijp Willem en Adriaan, maar hou wel rekening met het feit dat Topclick nog niet zo lang bestaat. De groene tekst onder de adres gegevens (de branche van het bedrijf) word advertentietekst. Hierin kan de adverteerder uitleggen waar hij of zij zich in gespecialiseerd heeft.

chris

Hoe voorkom je fraude door het invoeren van een willekeurig telefoonnummer? Betaalt de adverteerder dan voor elke tot stand gebrachte verbinding? IK kan van iemand/bedrijf die ik wil plagen zijn/haar telefoonnummer opgeven. Vervolgens wordt er tussen het bedrijf en de te plagen persoon/bedrijf geprobeerd een telefoongesprek in gang te zetten. Ben benieuwd hoe Topclick dit oplost/tegengaat.

Mark

Ik vind dit zo vreemd. KPN introduceert dit en krijgt veel negatieve publiciteit omdat je willekeurig naar elk nummer kunt bellen. Zij brengen dus net als het bedrijf Voys een 'spambeveiliging' aan. iLocal (ook gratis bellen) kiest precies voor hetzelfde (met de beveiliging) en een nieuwe partij probeert het weer helemaal opnieuw. Waarom leert men toch niet van fouten van andere. Verder vind ik dit een weinig innovatief concept. Inmiddels bieden steeds meer bedrijfszoekmachines dit als standaard functie aan.

linde

ik vind Topclick helemaal super!!!!!

Jeroen

Om te voorkomen dat het bedrijf kosten in rekening gebracht krijgt voor "fake-calls" zijn de eerste 10 seconden van het gesprek gratis. In deze eerste 10 seconden kan een klant dus bepalen of het gesprek resulteert in een potentiële klant of niet.

Tim

Uit wel ingelichte bron is er een conflict bij Topclick tussen Van Eerde en overige aandeelhouders over het succes en resultaat van het bedrijf dat ver achterblijft bij de verwachting. Wederom is een luchtbel van Van Eerde gespat en is hij verzocht het bedrijf te verlaten

Wim

De zeepbel mag van mij ook wel knappen. Dan is topclick tenminste einde. ben ik van mijn contract af. Ik snap niet waar ze het vandaan halen. Een aardige gozer bij mij op het bedrijf geweest. Legde alles uit en zei mij een 150 kliks per maand te kunnen verwachten. En een max van ? 150 per maand aan variabel. Het werd een rekening van ruim 500 euro. Genaaid voel ik mij. Het blijkt een standaard mail te zijn bij 150 euro om de campagne die maand te stoppen PER REGIO. ik heb nooit een mail ontvangen. Ik gebeld… Kom er niet door… Ik gemaild… Krijg geen reactie. En ondertussen is, en dat vind ik wijs van hem, die adviseur vertrokken. O ja. Je kan een max instellen… Dus niet. Ik voel mij opgelicht. getild. Topclick. STOP. NEE

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond