Deel dit artikel
-

Maakt Hyves kans als gamingplatform?

Hyves is nog niet afgeschreven. Interim topman Cees van Steijn van TMG liet gisteren weliswaar doorschemeren dat er nog dit jaar een besluit zal vallen over het sociale netwerk, maar hij denkt dat er nog steeds kansen zijn.

Van Steijn erkende dat de achterstand op Facebook niet meer is in te halen. Maar Hyves kan volgens hem wel dienen als kraamkamer voor nieuwe ideeën en heeft mogelijk potentieel op de gamesmarkt, zo vertelde hij.

Die laatste opmerking kwam niet uit de lucht vallen. Op de social gaming site Hyvesgames.nl spelen dagelijks honderdduizenden leden digitaal tegen elkaar.

Het domein wordt sinds kort niet meer bestierd door Spil Games, maar door Hyves zelf. De TMG-dochter is nu verantwoordelijk voor het aanbod, klantenservice, hosting en marketing. Eerder deze maand werd bekend dat Hyves casual en social games gaat afnemen van het Duitse Plinga, een van Europa’s grootste speluitgevers.

De inzet van games was ook deel van het beleid zoals dat begin dit jaar nog door Hyves werd toegelicht. Daarbij wilde men zich vooral richten op jongeren tot een jaar of vijftien. Op maandbasis zijn circa 2 miljoen jongeren actief op de site.

Maar Hyvesgames.nl lijkt een heel ander publiek te bereiken. In de toelichting op de halfjaarcijfers (pdf) is te lezen dat hier veelal vrouwen van dertig jaar en ouder bivakkeren. Dat zou er toe kunnen leiden dat Hyves zich op meerdere doelgroepen moet gaat richten en de merknaam meer als kapstok zal worden gebruikt.

“Volgens mij zijn ze er al tamelijk laat mee,” zegt Peter Warman van marktonderzoeker Newzoo. “Op zich zijn sociale webgames een uitstekend platform om promotie te maken voor mobiele games, want daar kun je aan verdienen. Zo is Candy Crush, het best verdienende spel op smartphones en tablets met honderden miljoenen omzet dit jaar, ook begonnen. Toen ze 10 miljoen spelers hadden op Facebook werden die meegenomen naar de mobiele versie.”

4.3 miljoen Nederlanders spelen volgens Newzoo games op sociale netwerken zoals Facebook  en Hyves. Goed nieuws is dat het percentage mensen dat Hyves gebruikt onder 770,000 betalende Nederlandse social gamers hoger is dan onder de gehele bevolking: 40 procent versus 24 procent. Maar TMG-interim Van Steijn moest toegeven dat hij ook hij verdienmodel van Hyvesgames.nl nog niet meteen zag.

TMG is niet afhankelijk van Hyves. Maandelijks ontvangt Online Media – de totale groep onlineactiviteiten – circa 7,5 miljoen unieke bezoekers via Telegraaf.nl, Dichtbij.nl en Hyves.nl, de classified-sites Relatieplanet.nl, Speurders.nl plus een aantal huizen-, boten- en autosites en met de E-commerce sites Telegraafwebshop en GroupDeal.nl. De opbrengsten van het bedrijfsonderdeel groeide met ruim 4 procent naar bijna 38 miljoen. Het rendement is echter nog negatief.

Het TMG pareltje lijkt vooral GroupDeal.nl te worden, een concurrent van Groupon. Dit onderdeel heeft ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar een forse stijging van de opbrengsten gerealiseerd door een sterke groei van de adressendatabase, een toename in de kwaliteit van de dagaanbiedingen en dagelijkse Speurdersaanbiedingen. Hoeveel GroypDeal bijdraagt aan de online-omzet is niet bekend gemaakt.

Grafiek: Newzoo

Deel dit bericht

6 Reacties

Kristian

Ik hoop echt dat het Hyves gaat lukken. Dit is onze mening en visie: http://www.misterharderblog.com/post/48115493600/hyves-kan-anders-moet-anders

Maarten

Mag ik ‘m inkoppen?

Game over…

Arjan

Klaarblijkelijk heeft de baas van TMG geen verstand van internet (en zijn managers ook niet, want die moeten hem beter adviseren ) als ze nog meer geld willen gooien in een bodemloze put. Hyves voor games??? You must be joking, really?

Stefan

Tuurlijk maakt Hyves kans als een gamingplatform, tenslotte hebben ze blijkbaar nog genoeg traffic. De meeste mensen weten blijkbaar niet hoeveel geld er met deze business te verdienen is (met de juiste aanpak).

Het belangrijkste punt is het aanbod van de games, hyves moet gewoon zorgen dat er voldoende aanbod is en eventueel zorgen voor wat exclusieve publishing deals.

“Eerder deze maand werd bekend dat Hyves casual en social games gaat afnemen van het Duitse Plinga, een van Europa’s grootste speluitgevers.”

Plinga stelt niet echt veel voor en het aanbod is ook vrij beperkt, Hyves kan beter eens investeren in de juiste mensen die er wel verstand van hebben.

Gijs Vroom

Moeten ze dan Spill Games kopen, of juist niet?

Stefan

Nee, TMG moet Hyves “games” gewoon onder een andere naam uitbrengen als een gaming platform (zal wel rond januari gebeuren).

Als de TMG veel inkomsten wil genereren moeten ze meer de RevShare kant op met spellen zoals My Little Farmies, My Free Farm, Garbage Garage (upjers) i.p.v. spel.nl (Spil) die voornamelijk flash games aanbieden.

Je ziet duidelijk dat deze spellen veel inkomsten genereren, en met het bereik van TMG en de juiste mensen met verstand van deze business (en games), niet zomaar een deal sluiten maar echt naar de spellen kijken en deze ook (laten) testen.

TMG heeft een enorm bereik, nu nog wat meer data zien te bemachtigen zoals informatie over mobile devices van haar gebruikers op het nieuwe platform en dan kunnen ze daarnaast ook gericht reclame gaan maken voor mobile games.

Lijkt me allemaal vrij logisch verder.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond